Pages

Tuesday, March 22, 2011

BUBUR SOM-SOM / RICE FLOUR DESSERT


Well it's tea time. So what's for tea today??? What about Bubur Som-Som??? Sounds tempting ha, so let's roll your sleeves and make this delicious dessert. It only takes  less than 30 minutes to get this done. I got this recipe from SueJoshua blog. I topped some strawberry to make the bubur som-som merrier. Here what you need.

INGREDIENTS
1 1/2 cup rice flour /1 1/2 cawan tepung beras
1 tbsp corn flour /1 s/b tepung jagung
4 cups coconut milk / 4 cawan santan
1 tsp salts / 1 s/t garam halus

Combine all ingredients and cook over low heat
until thicken. Scoop into mold and leave to set. Allow it to completely cool than remove from the mold. / Campurkan semua bahan dan kacau di atas api kecil sehingga adunan pekat. Tuangkan kedalam acuan dan biarkan sejuk, baru dikeluarkan atau dipotong.

For The Syrup

1 cup palm sugar / cawan gula merah
1 cup sugar / 1 cawan gula
2 cups water / 2 cawan air
1 screwpine leave - knot /1 helai daun pandan - disimpul

Combine all ingredients and bring to boil until sugar dissolved. Remove from heat and allow to cool before serving with bubur som-som. / Campurkan semua bahan dan masak di atas api kecil sehingga gula hancur. Alih dari api dan sejukkan sebelum dihidang.


 * The other option of preparing this dessert is by steaming. Combine all the ingredients and steam for 15-20 minutes. - ENJOY you tea. / Satu lagi cara menyediakan bubur som-som ini ialah dengan menggukus. Campurkan semua bahan dan kukus selama 15-20 minit.- SELAMAT MENJAMU SELERA.


________________________________________________________________


Sarapan sudah, makan tengah hari sudah, so sekarang tengah memikirkan apa pula nak buat minuman petang ya????. Masih buntu???? Apa kata buat Bubur Som-Som, ia mudah, ringkas, cepat dan SODAP. Bahan utama cuma 3, tepung beras, santan dan gula merah. Buatnya juga mudah campur semuadi kacau atas api atau kukus. Saya memang suka bubur som-som ini, arwah umi selalu membuatnya, kadang-kadang gula merah dan kadang-kadang gula putih. Tetapi kalau guna gula putih biasanya akan diletakkan sedikit buah pelaga dan kulit kayu manis. Apa pun saya rasa kuih yang tidak memeningkan kepala dan tidak perlu takut sama ada jadi atau tak. Kalau lembik pun boleh makan, kalau keras pun boleh makan. 

Pada yang belum pernah mencuba, cuba la, kuih ni pun ala-ala lompat tikam. Lemak dan sedap. SELAMAT BERISTIREHAT.
__________________________________________________________________

Next Post - Bihun Sup PATYSKITCHEN / PATYSKITCHEN Noodles Soup


_________________________________________________________________

9 comments:

eina said...

wahhh..my feveret ni kak paty...

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Paty,
look so yummy...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kak Paty..selalu kalau kenduri kat Kg kita..mesti wat bubur som som ni...

izahdaut said...

assalamualaikum kak paty..
sedapnya sum sum..teringin jugak nak buat.nak rasa pandan..sedap nyee..makan sejuk2 gitu kan

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Izzah, pandan punya pun sedap. Kak pun plan nak cuba pandan pula nanti.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nazrah, seronok macam tu ya,kalau ada kat kenduri, tak yah susah2 nak buat. Kak lama betul tak makan bubur-bubur som-som ni. Jalan2 blogging terserempak terus berhajat dan buat.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Eina dan Norul memang yummy, ringkas, mudah dan sedap, itu perkataan yang kena dengan bubur som2.

Mak Qis said...

paty..this is my fav..haihhh sedapnyaaa...tapi i selalu boh nanas..nama pn sum2 nanas..nak kena buat jugak neh...bykkk nye yang i teringin nak buat...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Mak Qis, bagus juga ya bubuh nenas. Boleh la Kak cuba pula.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...