Pages

Saturday, March 05, 2011

ASSAM PEDAS IKAN TENGGIRI / HOT AND SOUR TENGGIRI


 

This is awesome, I was sensitive with hot and spicy food and if possible try to avoid, but not for this dish, just couldn't resist it and be ready to bare the consequences later. I really love assam pedas especially if I can get good fish like "ikan terubuk", ikan parang", "ikan pari", "red snapper", "ikan tenggiri" or even "ikan jenahak. These fishes made a fantastic assam pedas. This hot and soury dish is a real kick if you love hot dish.


INGREDIENTS
5 -6 fish fillets / 5 -6 keping isi ikan
3 tbsp tamarind paste (add more if you like it sour) / 3 sdb asam jawa
3 tomatoes - cut into wedges / 3 biji tomato belah 4
6 - 7 okra / 6 -7 kacang bendi
3 cups water (more if you like extra gravy) / 3 cawan air
1 stalk lemon grass - crushed / 1 batang serai - dititik
1 ginger flower halved / 1 kuntum bunga kantan belah dua
5 strig Vietnamese Basil / 5 tangkai daun kesum
salt and sugar to taste / garam dan gula secukup rasa.

Spices to be grounded :-
30 dried chillies - soaked /30 cili kering - rendam
2" of fresh tumeric / 2" kunyit hidup
2 onions / 2 biji bawang besar
5 cloves garlic / 5 ulas bawang putih
2" belachan (shrimp paste ) / 2" belachan
10 basil leave / 10 helai daun kesum

Blend all ingredients into paste and set aside / Blend semua bahan dan letak sebelah.

PREPARATION

  1. Mix the tamarind paste and water and strain / Perah asam jawa dan letak sebelah.
  2. Heat up some oil and stir fry the grounded spices until fragrant. Add in lemongrass, water,tamarind juice and bring to boil. / Panaskan minyak dan tumis bahan yang digiling sehingga garing dan naik baunya.Masukkan serai yang dititik dan air asam jawa dan air. Reneh sehingga mendidih.
  3. Add in sugar and salt to taste / Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  4. Add the tomatoes, okra, onion and fish and boil until cooked./ Masukkan ikan, bendi dan tomato.
  5. Add ginger flower and basil leaves/ Masukkan bunga kantan dan daun kesum. Masak hingga naik minyak dan padamkan api.
_____________________________________________________

Ini memang favorite saya, walaupun perut ini agak alah dengan sajian yang pedas tetapi saya selalu mengalah bila bab asam pedas. Suka sangat sehingga menghirup macam menghirup sup la. Sebaik-baiknya kalau nak asam pedas yang betul-betul kick, biasanya bahan-bahan tumis ini digiling, tapi zaman sekarang ni payah nak dapat bahan giling, jadi blend aje la. Ikan favorite saya untuk asam pedas ini ialah ikan terubuk, ikan parang, ikan pari, tenggiri, merah dan jenahak. Selalunya kalau berpeluang memasak asam pedas ikan terubuk saya lebih gemar untuk masukkan sawi asin, menambahkan masam-masam pedas pada kuah.
_____________________________________________________

Next Post - Masak Lemak Pisang Muda



_________________________________________________________________________

2 comments:

Nieza said...

akak, awat masuk sini selalu lapaq blk ni kak...haha susah tul nk jwb soalan tu kak kan...btw memang mengancam jiwa tul masakan akak ni...ketam yg kat bawah tu lagi la..cheq dah terlioq dah ni kak...maunya mlm ni tidoq mimpi ketam ni..ekekeke

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nieza, memang Kak buat untuk Nieza, makan lah jangan sampai pedih perut pula ya.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...