Pages

Tuesday, March 22, 2011

THAI CHICKEN RICE / NASI AYAM THAI - KHAO MUN KHAI

As usual I did my blog hopping and found this from Tan's Kitchen, Thai Chicken Rice or in Thai Khao Mun Khai, a little bit curious to know the different between Thai Chicken Rice and ours, I did the testing over the weekend. So here's the verdict :-


Well there's not much different between Thai Chicken Rice and ours, how the rice is cooked, the chicken is poached are basically the same. The different lies only on the the dipping sauce. Thai Chicken Rice Dipping Sauce are purely made of soya sauce.

Khao Mun Khai is served is served with a garnish of cucumbers and sometimes chicken blood tofu and fresh coriander, along with a bowl of clear chicken broth. The sauce accompanying this dish is made with tauchu (also known as yellow bean paste), thick soy sauce, chilli, ginger, garlic and vinegar. In many of the more traditional khao man kai eateries, this dish will only be available until lunchtime.

INGREDIENTS
1 whole chicken / 1 ekor ayam
5 cups rice / 5 cawan beras
5 cloves garlic crushed / 5 ulas bawang putih
3 pieces of ginger, peeled and crushed / 3' halia dicincang
1 tablespoon of salt/ 1 sdt garam
coriander leaves (for garnishing) / daun ketumbar
1 cucumber sliced / 1 biji timun hiris
dash of sesame oil / minyak bijan


Ingredients for Thai Chicken Rice dipping sauce:



PREPARATIONS

  1. Boiling water in a large pot (put water just cover the chicken), also add 1 tablespoon of salt. I add in ginger sliced and spring onion./ Masak air dalam periuk besar cukup untuk menutupi ayam. Masukkan 1 sdt garam. Masukkan ayam. - Saya masukkan hirisan halia dan potongan daun bawang untuk hilangkan hamis ayam


  1. Wait until chicken is cooked, skimming the top for scum and excess fat. / Tunggu sehingga ayam masak dan keluarkan minyak atau lelemak ayam
  2. Remove the chicken from the pot and cut into well pieces.  / Alihkan ayam dari periuk dan potong mengikut suka. Saya, titikan minyak bijan untuk menambahkan sedap.
  3. In a rice cooker, add 5 cups of rice (rinse if necessary). / Dalam periuk nasi masukkan beras yang dibersihkan.
  4. Then add chicken stock to cover the 5 cup mark./ Masukkan air stok ayam 5 cawan 
  5. Add in the garlic and ginger, then turn on the switch to cook. / Masukkan bawang putih dan halia dan masak nasi.
  6. Wait until the rice is cooked. / Masak hingga nasi masak.
  7. While waiting for the rice, prepare the dipping sauce by mixing the soy sauce, dark soy sauce, yellow bean sauce, sugar, garlic, ginger and chile together./ Sementara menunggu nasi masak, sediakan sos. Campurkan semua bahan sos dan kacau rata. 
  8. Stir until mixed well and transfer to a small serving cup./ Gaul rata dan masukkan ke dalam mangkok hidangan. 
  9. Serve rice with chicken pieces, dipping sauce, and fresh cucumber (sliced thinly). /Hidang nasi dengan sos dan timun.
  10. Thai Yellow Bean Paste
  11. Garnish with coriander leaves on top before serving./ Hias dengan daun ketumbar

_______________________________________________________________________

Nasi Ayam Thai ini sebenarnya tidak ada bezanya dengan Nasi Ayam Hainan yang kita selalu makan, cuma disebabkan ianya dimakan oleh masyarakat Thai maka Nasi Ayam ini dinamakan Nasi Ayam Thai - Khao Mun Khai dan jika dialih bahasakan bermaksud Nasi Ayam Berminyak. Asalnya Nasi Ayam ini baik di Malaysia, Singapore, Indonesia mahupun Thailand adalah dari masyarkat Hainan Cina, jadi resipi asalnya tidak berubah, cuma dalam keadaan tertentu untuk menyesuaikan dengan selera tempatan maka Nasi Ayam ini diolahkan sedikit, contohnya di Malaysia, kita lebih mengemari cili jadi sosnya dibanyakan cili. Di Thailand sosnya adalah sos kicap.

Nasi Ayam ini biasanya dijadikan sajian sarapan pagi dan tengah hari dan seperti dengan nasi Ayam kita dihidang bersama hirisan timun dan sup. Untuk resipi ini penulis tidak menumis nasi, sebaliknya semua bahan dimasukkan sekali dalam beras dan air rebusan ayam. Kalau suka kita boleh juga menumis, sila lihat entry saya on NASI AYAM, dalam entry itu saya menggunakan cara menumis. Bagi  yang sedang mengamalkan diet, resipi ini amat sesuai, semuanya main rebus aje. SELAMAT MENCUBA.
__________________________________________________________________

Next Post - Fresh Strawberry Juice


_________________________________________________________________








2 comments:

Sheery Dream Cakes said...

akak.... lapar ler tgk nasi ayam tu akak.. nak ckit... hehehe

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Diana, nanti kak anta ya.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...