Pages

Thursday, March 24, 2011

APAM PANDAN/ SCREWPINE STEAM CAKE


Adapted recipe from 'Steamed Cake & Kuih Muih' by Happy Flour, this one of my favorite collection of Apam or Steam Cake Recipe. I love the texture of the kuih, soft and spongy. Best serve with grated coconut. The screwpine leave enhance the aroma of this kuih.

INGREDIENTS
1tsp instant yeast/ 1 sdt yis segera
1tsp sugar/ 1 sdt gula
50g warm water / 50 g air suam

115g cake flour/ plain flour/ 115 g tepung kek
1tsp double-action baking powder / 1 sdt double action baking powder
140g rice flour / 140 g tepung beras
200g thick coconut milk / 200 g santan pekat
140g sugar/140 g gula
70g water/70 g air
20g pandan juice/20 g jus pandan

PREPARATION
  1. Mix yeast, sugar and water together and set aside to prove for 10mins./Satukan yis, gula dan air suam, biarkan selama 10 minit dan letak sebelah.
  2. Boil sugar, water and pandan juice together until sugar is dissolved and leave to cool./Masak gula air dan jus pandan sehingga gula hancur dan sejukkan.
  3. Sift flour and baking powder together and set aside./ Ayak tepung dan baking powder dan letak sebelah.
  4. Mix syrup and coconut milk together./ Campurkan air gula dan santan
  5. Stir in the rice flour and sifted flour into the liquid until smooth batter./ Masukkan air gula ke dalam adunan tepung dan kacau supaya tidak bergentel.
  6. Lastly add in the yeast mixture and stir until well combined./Akhir sekali masukkan adunan yis dan kacau rata.
  7. Leave to prove for 1 1/2hrs until double in size./Perapkan selama 1  1/2 jam atau naik dua kali ganda.
  8. Spoon the batter into a greased mould about 90% full./ Sudukan adunan kedalam acuan. 90% penuh.
  9. Steam in the preheated steamer at high heat for 25mins./ Kukus selama 25 minit.
  10. Remove kueh from mould and leave to cool on a wire rack./ Keluarkan dari acuan dan sejukkan.


_________________________________________________________________

Satu lagi koleksi resipi apam yang saya ambil dari HappyFlour. Memang sedap apam ni, gebu dan harum bau daun pandan.. Sesuai dimakan dengan kelapa parut
_________________________________________________________________

Next Post - Kid's Special Burger Slider


________________________________________________________________

8 comments:

izahdaut said...

kak paty..
ni bukan guna yis kan... waahh sah wangi je. saya kalau apam gini ada problem sikit nak buat.slalu nya bantat..hihi

Wanieyra said...

kak paty....lepas perap, kena kacau balik tak masa nak letak dlm acuan? atau terus seduk masukkan dlm acuan?

Ayu said...

kak alang2 dah datang jauh ni..campaklah 10 ketul kat sini..i m sure mesti lembut apam ni

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Izah Kak pakai mauripan aje. Memangla bab apam tu risikonya cam tu la silap ari bulan memang bentat. Tapi geram tenguk dia orang buat so test juga la.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Wanieyra, memang kena kacau dulu sebelum sendukkan ke dalam acuan supaya sekata ya.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Ayu ok Kak anta 10 ketul tapi tukar dengan Opor Ayam ya, lama tak makan, nanti Kak pakai resipi Ayu ya.

Lyza said...

salam kak paty..
Apam ni mesti sedap kan..lyza suka letak jus pandan lg wangi..masuk list liza ye kak..tq

Anonymous said...

cantik...tapi x cuba lagi

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...