Pages

Thursday, February 09, 2012

CURRY CHICKEN RICE




I believe the idea of this curry chicken rice came Johor Briyani. Rice is cooked with curry powder and chicken in a pot. The concepts and style of cooking were the same except this one used curry powder instead of briyani powder, In fact the was almost simlar except that briyani powder is more powerful and more fragrant. So I used the briyani gam technique, I added hard boiled eggs and potatoes. Dug them in the rice. Very delicious....serve with any sort of curry. I made some shrimps curry and cucumber salsa. Perfect combination with some "pappadom. It would be great if you can have some chutney. I missed that..ouldn't any at the time you want it. Lovely for lunch or dinner or event of simple ceremony at home.


Jalan-jalan BW baru-baru ternampak ni di dapur Izah- IML...kata Izah nasi ini sedap,,jadi saya teringin hendak mencubanya..nampak mudah dan bahan yang diperlukan sentiasa ada dalam stok jadi saya beri Green Light nak cuba. Sedap Nasi ini kalau makan ramai-ramai jadi saya tunggu korumnya cukup....ha..ha...cuti maulidur dan Taipusam baru-baru ini semua anak-anak balik jadi saya masaklah se kilo.


Alkisahnya Nasi Kari Ayam ini sebenarnya tidak jauh bezanya dengan nasi-nasi tumis lain seperti Nasi Daging, Nasi Briyani, Nasi Dhal...dan nasi-nasi lain, yang dinamakan nasi kari ayam...sebab rempah yang digunakan untuk menumis nasi ini ialah rempah kari dan ayam pula dimasukkan sekali dalam kari maka jadilah dia nasi kari ayam. Secaram amnya ianya persis nasi tumis lain...dan lebih mirip pada nasi briyani gam dimana ayam ditanam sekali dengan nasi. Bolehlah dikatakan satu variasi nasi tumis.  Biasa ya untuk meriahkan nasi ini saya masukkan sedikit telur rebus dan kentang (yang ini optional) kalau suka boleh masukkan. Saya olahkan sedikit daripada resipi asal untuk mengikut kesesuaian saya dan keluarga. Nasi ini sedap jika disediakan pappadom, acar buah, acar timun mahupun sedikit sambal pudina. Lebih menarik jika disediakan kuah dhal..jika tidak ianya agak kering. Saya sediakan Kari Udang untuk dimakankan bersama Nasi Kari Ayam ini. Memang sedap.

Next Post - Shrimp, Pineapple and String Beans Curry

3 comments:

Mas said...

mas juga tak buat2 lagi nasi ni kak....
nanti2 nak buat jugaaa...he3


hmm...memang jadi lapo tengok nasi akak tu..yummyyy

Liza said...

salam kak paty...sedapnyaaaaa, terliur la pulak...tapau boleh?hihihihi

cik cek said...

Kakkkk...kita lum makan ni...tgk lak menu best...adoiai! berkeriuk keriak dah perut ini berbunyi...he he he..:)

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...