Friday, January 13, 2012

SWEET CORN DESSERT - FILIPINO GINATAANG MAIS / BUBUR JAGUNG FILIPINA



I just discovered this!!! Ginataang Mais is a Filipino dessert and snack made from whole kernel corn and coconut milk. This is a simple and quick Filipino dessert recipe that only takes less than 25 minutes to prepare. The appearance of this quick and easy dessert is similar to that  of Malaysia and Singapore Bubur Jagung, Indonesia Kolak Jagung Manis, Thailand, Khao Phot Piak and  Vietnamese, Che Bak. Basically the ingredients and method of cooking are the same. My goodness how wonderful...you can get this sweet corn dessert any where in South East Asia.

This dessert is sweet and creamy...not so good for diabetic any how it's a favourite among the people in South East Asia.

Filipino Sweet Corn Dessert - Ginataang Mais/ Bubur Jagung Filipino
Ingredients:

4 cups coconut milk
1/2 cup glutinous rice (malagkit)
1 cup whole kernel corn
3/4 cup granulated sugar

Cooking procedure:

Combine coconut milk and glutinous rice in a cooking pot then turn on the heat. Let the coconut milk boil.

Once the coconut milk is boiling, stir the mixture to prevent the glutinous rice from sticking. Set the heat to low and let the rice cook while stirring once in a while. This will take approximately 12 to 15 minutes.

Add the whole kernel corn and cook for 5 minutes.

Put-in the sugar and stir thoroughly. Cook for 2 more minutes.

Transfer to a serving bowl and serve.


Tahukah anda bubur jagung ini sebenar wujud hampir dikesemua negeri-negeri di Asia Tenggara. 

Di Malaysia dan Singapura kita namakkanya Bubur Jagung
Di Thailand, namanya Khao Phot Piak
Di Vietnam namanya Che Bak
Di Indonesia namanya Kolak Jagung Manis
Di Filipino namanya  Ginataang Mais.

Menarikkan !!!!! serumpun dan serupa..bahan yang digunakan dan cara menyediakanya juga sama, jagung manis, santan dan adakalanya diletakan pulut. Ginataang Mais dari Filipina jagungnya dimasak sekali dengan pulut, bahan-bahan lain semuanya sama. So kalau merantau di negara-nagara ini dan kalau teringin hendak makan bubur jagung ini pastikan anda tahu menyebut namanya pasti anda boleh mencari dimana manisan ini berada.

Next Post - Devil Food Cupcakes

13 comments:

liza said...

salam kak paty...sedap la nmpk bubur jagung tu, pekat n lemak gitu...ni mst ada lg kan....hihihih

hazila said...

Masih terasa lagi manisnya jagung di Cameron Highland. Saya pun suka bubur jagung cam ni...

CT Delima said...

As'Salam Kak Paty

Dah petang baru sempat menyinggah. Datang2 terhidang dessert jagung so yummyyyy!

tambah sedap dihidang sejuk ni Kak Paty, suka ct :)

Kak Paty ni masak macam2 suka lah. turunkan ilmu memasak kat ct lah kak Paty :)

Amie said...

Selamat K.Paty,
banyak info yang K.Paty kongsikan di sini, seronok belajar nama2 dessert berasaskan jagung ni walaupun terbelit2 lidah nak nyebutnya... he hehhhh sebenarnya jagung memang sedap, semua orang suka!

Nieza said...

sedapnya tgk bubur jagung ni kak..kalau dpt mkn time sejuk beku kat sini best ni.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nieza akak pun suka makan sesejuk,,letak dalam fridge dulu baru makan...aduh...enak banget

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Amie udah tak yah sebut..guna bahasa kita aje...bubur jagung kan tak terbelit lidah..pokoknya semua benda yang sama

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam CT..aii dah terbalik kot..akak yang kena berlajar dengan CT bukan CT berlajar dengan akak..lu lagi tera beb

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Hazila..hem memang jagung cameron highland tu best..tapi masa akak dok kedah..jagung di Gurun adalah yang terbaik...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza..kalau Liza nak nanti kena buat lain la..akak selalu buat Cikit aje..buat lepas tekak akak, anak2 benda2 manis ni dia orang tu kureng sedikit

Kelley said...

I tried this recipe,
and yes... no fail.

thanks for share the recipe,
I love your blog

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Thanks Kelley for trying..you can omit the glutinous rice if it's too taxing..the Malaysia version is without the sticky rice..any ways both styles are equally good.

Toko Online Kalistajaya said...

mksih ilmunya ..

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...