Wednesday, January 25, 2012

KELANTAN DELIGHTS - LAKSA KELANTAN


Laksa is a type of noodle famous in Malaysia. There are a few variations of  Laksa, The Northern Region version, the Southern Region version, the east coast version and the Peranakan Chinese version. This laksa is the East Coast Malaysia version. Kelantan is one of the state in East Coast Malaysa.

Kelantan laksa (Malay: Laksa Kelantan) is the easiest laksa recipe that is famous among peoples from the town of Kota Bharu of the Kelantanstate, located at the east coast of Peninsular Malaysia. The main ingredient of Kelantan Laksa's sauce is 'ikan kembong' or round scad mackerel that are boiled and minced. The minced fish are fried with onions, garlic, ginger, datil pepperbelacan, 'kantan' flower, Vietnamese coriander or 'daun kesum', lemon grass and dried tamarind slice. Coconut milk will then be added as the final ingredient and stirred until it is all mixed up and becomes thick. Kelantan Laksa is served just like the Italian spaghetti by adding 'ulam' (raw vegetables) and blended chili on the side. Another variable of Kelantan Laksa is 'Laksam'. The sauce's recipe are exactly the same but the noodles are a bit bigger and flat.

This Laksa Kelantan is creamy and tasty and normally serve with sambal and lime wedges.




Buat laksa ini dah lama tetapi tersadai dalam folder begitu lama sekali dan banyak kali tertinggal. Saya suka laksa ini...tetapi anak-anak kurang berminat. Jarang saya buat laksa ini kecuali kalau berkumpul dengan kawan-kawan lama...geng-geng saya suka laksa ini dan bila berkumpul inilah yang akan menjadi menu utama. Semasa saya di U dulu laksa ini kerap menjadi menu hujung minggu kami. Saya berlajar membuat Laksa ini dari teman di U saya. Bahan yang digunakan untuk membuat Laksa Kelantan adalah lebih kurang sama dengan Laksa Penang cuma bezanya terletak pada kuahnya yang berlemak. Kalau Laksa Penang masam..laksa Kelantan pula lemak dan berkrim. Menggunakan banyak santan kelapa dan kuahnya juga berwarna putih. Kalau yang suka pedas..ada yang masukkan sedikit lada hitam dalam kuah laksa ini. Sedap makan bersama sambal dan perahan limau.

Next Post - Garlic Parmesan Pull Apart Bread

4 comments:

NenetPenne (NP) said...

as a kelantanese laa kan... tak penah lagi i jumpa laksa kelantan taruk telur dan perahan limau... kecuali kat kelantan delights dan belanga.. dan laksa yang sedap ialah laksa beras... just sharing jer... :)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Hi...thanks for sharung

Mamasya said...

Aslmkum k.Paty...laksa lemak favorit sy.anak2 sy pun suka laksa.sypun mcm k.Paty mkn laksa dgn telur rebus dan perah limau...penambah rasa...lagi sedap tambah letak sambal..

JUICY CAFE said...

as-salam sis..dulu i x suke laksa nih tp sekali dh makan alamak sudah jatuh cinta laa..masih dlm list..1 hari nti nk buat jugak..

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...