Thursday, January 05, 2012

THURSDAY BREAKFAST WITH MEE JAWA


This is wonderful, this noodle is really delicious but I am a little bit confused with the identity of the noodle. As the name indicates, we obviously think that this noodle was from Java, but if you will to ask people in Java about this Mee Jawa, non of them can answer you. There's no such thing as Mee Jawa in Jawa Island. You can only find Mee Jawa in Malaysia..strange ha...But one thing for sure there is Mie Rebus in Indonesia..and may be the Javanese brought the mie rebus to Malaysia and the Malaysian named it Mee Jawa. Some logic there ...It's just my thought.

There are a few version of Mee Jawa, some said it was originated from Jawa, some said it was a Peranakan dish ..what ever it is and where the noodles came from the dish is made of yellow egg noodles, which are also used in Hokkien mee, with a spicy slightly sweet curry-like gravy. The gravy is made from potatoes, curry powder, water, dried shrimps, and peanuts. The dish is garnished with a hard boiled egg, calamansi limes, spring onions, Chinese celery, green chilies, fried firm tofu (tau kwa), fried shallots and bean sprouts. Many.

This noodle is very flavourful with the hints of lemongrass, galangal, curry powder and sweetness of beef and potatoes. Mee Jawa is a popular breakfast menu among the Chinese and Johorean.



Mee Jawa ini adalah salah satu mee kesukaan saya. Cukup meminati mee ini.Saya gemar memasukkan tulang-tulang daging dalam mee ini untuk menjadikan ianya lebih manis. Menariknya mee ini, nama yang diberi melambangkan seolah-olah ianya makanan orang Jawa, tetapi jika kita tanya orang Jawa tentang mee ini haram mereka tidak tahu. Mee jawa tidak pernah wujud di Tanah Jawa malah orang Jawa tidak pernah ketahui kewujudan mee ini, tetapi kalau mee rebus memang ada di Jawa, kemungkinan besar mee rebus dari jawa dibawa masuk ke Malaysia, lalu orang-orang Malaysia menamakanya bersempena dengan orang-orang Jawa yang membawa masuk mee ini. Menarikan cerita Mee Jawa. Mee ini juga terkenal dikalangan masyarakat Peranakan, malah ada yang mengatakan bahawa masyarakat Peranakan yang memperkenalkan mee ini.

Apa pun ceritanya mee ini memang sedap, malah mee ini adalah salah satu daripada variasi mee rebus dimana mee kuning dicelur dan dimakan bersama kuah. Mee Jawa ini lebih popular sebagai sarapan pagi orang-orang Johor dan masyarakat Cina. Disebelah utara ni kedai-kedai kopi Cina banyak menyediakan Mee Jawa ini sebagai Menu sarapan pagi.

Next Post - Talam Mutiara Pandan


9 comments:

umi's cup cake said...

Salam kak,
memang fav umi sebagai org johor ni kak...rindu plak kat kampung

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Umi sebab lama tak makanlah akak buat..akak pun rindukan mee jawa, arwah mak akak buat mee jawa memang terangkat...di sebelah sini kebanyakan mee jawa dijual dikedai kopi jadi...tulah nampaknya kita kena balik kampung kut..rindu juga mee bandung muar...kole-kole kacang, mee rebus hj wahid..mak aii tok sah cakap lah..beriyani gam......

Liza said...

salam kak paty....sedap la nmpk mee jawa akak ni...Liza suka resepi ni sbb xguna udg kering kan...bkn apa hubby allergic ngan udg kering ni....Liza salin respi dulu yer kak....thnx

KakAsma said...

datang terus rumah akak tak belok belok biler nampak akak tayang mee jawa..wallllaaaa my favourite nie..makan ulang2 kalu buat..sedappppnyer

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza..kalau tidak suka udang kering guna udang basah..rebus dan blend airnya. ini untuk maniskan kuah...Salin jangan tak salin

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Kak Asma...memang favourite juga tapi di sini tak ada kedai yang jual mee jawa...kedai kopi Cina banyaklah mee jawa....abis kenalah buat sendiri ya...cuba test mee jawa patyskitchen ...jangan belok-belok terus aje test

hazila said...

Salam kak,
Bestnya makan mee jawa. Kat sini saya selalu gak beli kat Bandar Klang, terbaek mee jawa dia. Tu yg malas nak buat sendiri. hehehehe alasan malas la tu....

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Hazila..kalau ada yang terbaik..akak pun tiap-tiap hari tunggu depan pintu kedai...sini tak ada lah...nanti bagi tahu nama kedai mana tau kalau akak lalu sana nak juga try...

Ellyisna mohd sulaiman said...

salam,saya tengok resepi anda agak berbeza dengan mee jawa klang yang asli. agak rumit bahan2nyer,tapi nampak menarik jugak la. yang saya tak setujunyer disini,kata2 anda tentang "tanya orang jawa pun,HARAM tak tahu"?? saya cadangkan anda pegi cuba wat soal selidik pada nenek2 orang jawa di malaysia,bukan indonesia ye,pada orang tua2,bukan generasi muda2. di malaysia ne pun 1 kaum jawa ada 3,4jenis bahasa yang berlainan..macam kaum cina gak,ada mandrin,teohwa,hokken,kantonis.. jadi,memang ada la cerita dan resepi mee jawa tu..cuma,zaman makin moden,makin banyak la resepi2 tradisional telah di olah tuk memperkembangkan jenis2 rasa sesuatu makanan tu..apa pun,saya cuma ingin perbetulkan fakta disini. tm ksh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...