Monday, January 02, 2012

NASI AMBENG / NASI CAMPUR/NASI TUMPENG




Nasi Ambeng is an authentic Javanese cuisine which is wrapped and served in a tray. It is divided into 4 serves. Nasi  Ambeng (pronounced “um-bng”) is a special rice dish, similar to Nasi Campur (mixed rice), which is popular among the Javanese and Nasi Tumpeng which is popular in Indonesia. It is a grand dish which is usually served during special occasions like Ramadan, weddings, kenduri (Muslim thanksgiving) and anniversaries. The dish is divided into four portions: Rice, fried noodles, chicken/beef, and serunding/tempe. - excerpted from kuali.com

The main portion of the dish is 
  • Steamed Rice
  • Mee Goreng  (Fried Noodles)
  • Perkedel (Deep Fried Mash Potatoes)
  • Sambal Jawa (Deep Fried Tofu and Tempe braised in Sweet Aromatic Herb)
  • Ayam Kicap (Soya Sauce Chicken) or rendang
  • Urap Sayuran (Blanched Vegetable served with Spiced Gated Coconut)
  • Sambal Belacan (Chilli Paste Cooked wtih Shrimp Paste)
  • Salted Fish


A generous amount of rice is placed in the centre of a dulang or large platter which is lined with banana leaf. This serving is normally shared by a group of four to eight people. Nasi Ambeng is normally eaten by hand and the standard practice is to sit around the platter on a mat.  Nasi Ambang is a great communal treat and it teaches the concept of sharing food equally.
It's difficult to find Nasi Ambeng except in Johor and certain part of Malaysia which has the population of Javanese. I haven't tasted one, I only heard about this but most of the side dish serve with Nasi Ambeng is a daily dish the Malays used to cook, but what makes this dish so special is the way it is serves and the concepts it applies. This Nasi Ambeng is a reminiscent of Nasi Tumpeng in Indonesia, yellow rice in an inverted cone-like structure with the accompanying dishes arranged around that cone. Click here for more if you wish to know about Nasi Tumpeng http://www.mykitchenproduce.com/tumpeng-gallery/. Linda from mykitchen produce makes wonderful Nasi Tumpeng.

I don't have much input on both Nasi Ambeng and Nasi Tumpeng but I do understand that each dish symbolized something in life. Since most of the sides are daily home cook, I assembled them into one big plate that resembles Nasi Ambeng and the the recipe I am going to share today is Urap. Urap, a salad of traditional greens mixed with spicy grated coconut is also part of a Nasi Ambeng. Like a good tossed salad, all the flavours will eventually settle and complement each of the other ingredients.

URAP DAUN SELOM

Print Friendly and PDF

100 g daun selom
200 g fresh/dry grated coconut

Spice Paste
- 4 cloves of garlic
- 3 red chillies, seeded
- 2 bird's eyes chillies
- 2 cm Kencur, peeled and sliced
- 50 g Palm sugar
- 4 fresh Kaffir Lime leafs, very finely shredded
- Salt to taste



Directions

1. Grind or blend all spice paste ingredients.
2. Heat oil and sauté the spice paste until fragrant. Then add the grated coconut, mix it well for few minutes, then set aside.
3. Serve: Combine the vegetables with the spiced grated coconut.




Sebenarnya saya ni tak pernah makan dan tak pernah lihat pun Nasi Ambeng ni. Cuma dengar dan lihat dalam gambar aje. Cukup teringin sekali hendak cuba...tetapi tidak pernah berkesempatan dan tidak pernah tahu di mana hendak mendapatkanya. Kebetulan masak tengah hari dan lauk-lauknya menyerupai Nasi Ambeng jadi saya aturkan supaya menjadi persis Nasi Ambeng. Setahu saya Nasi Ambeng ini adalah makanan orang Jawa dan banyak didapati di kawasan-kawasan yang banyak masyarakat Jawa. Johor salah satu daripadanya. Menariknya Nasi Ambeng ini ialah sekali pandang dan bagi orang yang tidak biasa akan mengatakan bahawa ini adalah Nasi Campur..kerana nasi dibungkus bersama lauk-lauk pilihan, tetapi sebenarnya Nasi Ambeng ini ada ceritanya, lauk-lauk yang disediakan pun tertumpu kepada lauk-lauk khas seperti :-


Nasi Putih
Mee Goreng
Bergedil
Sambal Jawa (sambal Tempe)
Ikan Masin
Urap,
Ayam Masak Kicap atau Rendang
Sambal Belacan
Ikan Masih.


Biasanya nasi ini dihidang dalam dulang besar di mana nasi diletakkan ditengah dan lauk-lauk mengelilingi nasi. Daun pisang digunakan untuk mengalas nasi. Nasi ini dimakan secara beramai-ramai, paling tidak empat orang satu dulang.  Setiap lauk dalam Nasi Ambeng ini melambangkan sesuatu dalam kehidupan. Detailnya saya tidak begitu tahu..masih tengah mencari erti-erti lauk-lauk Nasi Ambeng. Nasi ini selalu disediakan dalam majlis keramaian macam kenduri-kendara, majlis kesyukuran dan majlis tahlil/ Banyak didapati di Johor malah Nasi ini juga dijual di kawasan-kawasan tertentu.


Disamping Nasi campur, Nasi Ambeng ini juga banyak menyerupai Nasi Tumpeng masyarakat Indonesia, rasanya dari sanalah datangnya Nasi ini. tetapi Nasi Tumpeng Indonesia, nasinya menyerupai pulut kuning, berwarna kuning dan dibentukan seperti kun. Cara susunan nasi dan lauk-lauknya sama seperti Nasi Ambeng..malah jenis lauk yang disediakan pun sama...cuma dalam Nasi tumpeng ini ada telur dadar dan lauk-lauk seafood seperti udang. Cukup menarik. Bagi yang ingin mengetahui lebih tentang Nasi Tumpeng anda boleh klik di sini http://www.mykitchenproduce.com/tumpeng-gallery/. Terdapat banyak jenis Nasi Tumpeng yang disediakan oleh Linda. Dari sana anda boleh mendapat gambaran bagaimana Nasi Ambeng ini disediakan.


Untuk N3 hari ini saya ingin berkongsi resipi urap yang disediakan bersama dengan Nasi Ambeng. Biasanya urap ini dibuat dengan mencampurkan beberapa sayuran seperti taugeh, kacang panjang dan kangkong..tetapi saya cuma menggunakan daun selom aje. Ulam favourite saya. Saya suka urap ini kerana kecur yang digiling bersama bahan lain menaikkan rasa istimewa pada urap ini. So inilah dia Nasi Ambeng cara orang belum pernah merasainya..kalau salah harap maaf ya... apa yang saya buat adalah berpandukan kepada maklumat yang saya ketahui dan saya masih tertanya-tanya kenapa mee termasuk dalam sajian ini..agak pelik juga tetapi menarik.


Next Post - Breakfast Menu

2 comments:

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh kak Paty....mmmm ayu tak pernah makan nasi ambeng ni....selalu dengar....but meriah sgt dgn recipe urap akak....:) thanks, nanti nak cuba lah!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Ayu akak pun sama, teringin sangat dah masak menu yang seakan nai ambeng akak pun susun atur dengan daun pisang jadikan nasi ambeng,,,jadilah buatan sendiri punya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...