Thursday, January 19, 2012

KOLAK BIJI SALAK


This is a famous Indonesia dessert a reminiscent of Malaysia Badak Berendam and bubur biji salak. A tea time favourite and you can make it in a few variations with' palm sugar or a simple plain coconut milk. It's sweet and creamy.

Kolak or Kolek is an Indonesian dessert made with palm sugar and coconut milk, with pandanus leaf (P. amaryllifolius) for flavour. In some versions, mung beans are also used, and cooked till soft.Banana may be added to this base, the dish then being known as kolek pisangPumpkinsweet potatojackfruitplantain and/or cassava, and sometimes pearl tapioca may also be added. It is served either hot (especially if freshly cooked) or cold. Kolak is popular during the holy month of Ramadan, and is usually served cold during Iftar.



Kolak Biji Salak ini adalah pencuci mulut yang menjadi kesukaan orang Indonesia. Sama dan seakan bubur biji salak kita. Diperbuat daripada ibu keledek yang direbus dan masak seperti buah melaka, kemudian dibuat manisanya iaitu santan dan gula. Seperti bubur manis lain, boleh dibuat dua jenis satu yang meletakkan gula melaka, satu plain kosong aje. Untuk hari ini saya buat yang plain saja berwarna putih dan biji salaknya saya warnakan hijau. Sesuai buat minum petang. Sedap, lemak dan berkrim.

Next Post - Kelantan Delight - Laksa Kelatan

16 comments:

Liza said...

salam kak paty...dia lbh kurang cam butir nangka yer..tp yg ni buat dr keledek..

izahdaut said...

kalau guna tepung pulut tu rasa liat2 sikitnkan. kalau guna tepung gandum ni lembut je la ye kak?

Nazrah said...

Salam kak... menarik warna hijau tu

Nieza said...

assalam kak, wahh byk dah tertinggal n3 akak ni.lately ni mood memasak saya mcm lemau sikitla.mood nk bercuti jer..hehe

nampak sedapla kak tapi tak pernah buat lagi.kalau butir nangka mcm yg kak liza ckp tu biasa la mkn.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza..ha..betul2...macam butie nagka..akak dok cari nama tu la tadi pi sebut badam berendam pula..sama..sama...macam kita punya butir nangka

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Izah..macam tu lah kalau yang suka liat2 masaukan tepung pulut..kalau suka lembut sedikit masukan tepung gandum..ikut selera masing2.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nieza..lebih kurang macam tulah tetapi ini versi lembut sebab pakai keledek dengan tepung gandum...relax2 dulu..badan kita pun perlu rehat..pila holiday...pas tu masuk la dapur balik..bawa resipi yang sedap2

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam naz...lama menyepi..akak buat hijau nak padankan dengan mangkuk...mangkuk ole2 dari kawan..

My Home Diary in Turkey said...

Hi Patty... kolak ini tampak sangat inviting... this is my favorite back when I was in my Kampung.... YUM!

Amie said...

Assalam K. Paty,
selalu juga makan kolak salak, tapi belum pernah buat sendiri, masa kecik2 dulu bonda selalu buat untuk buka puasa.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Hi Citra...nice to hear from you....miss you la...I'm happy you're back and take care....mom to be need a lot of rest

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Amie....tak kan dah besar panjang pun bonda nak kena buat..sekarang buat sendiri..lepas tu turun ilmu kat anak2

cik cek said...

Kakkkk...cek nak semangkuk...leh makan sambil tgk tv ni...sedapnya...:)

Wani said...

kak paty mcm kuih butir nangka tuh plain je .. tapi yg ni guna tepung gandum ... lak ..mesti sedap ni tengok ke bahan2 tu

Mamasya said...

Aslmkum K.Paty.kalau bulan puasa suka sgt bubur gini buat berbuka. pernah buat yg guna tpg pulut.
sedapnya tengok ubi kayu cicah ikan bilis...dah lama tak mkn.
re; K.Paty...kalau hotel2 dan restoren utama kebanyakkan mengadap sg Nil....mmg cantik sgt viewnya.belah mlm dgn kapal2...
Nil Cruise belum ada kesempatan naik lagi....bila dah dkt ni bertangguh pula.InsyaAllah kalau sy masih ada di Cairo thn dpn bolehlah kita jumpa.rumah sypun dlm town Cairo....mmg senang singgah.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam cikcek...suah check sugar level...ini semua penyumbang pada diabetic..makan satu dua sudu cukup.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...