Pages

Saturday, January 21, 2012

SATURDAY BREAKFAST WITH MALAY'S COCONUT PANCAKE / LEMPENG KELAPA




The beauty of Food is, it is a language of  universal. Its inevitable to find similarities between different cuisines in some way or the other. If you thought that pancake is a western cuisin then this coconut pancake amaze you.  This is the Malay's version of coconut pancake and one of the favourite breakfast menu...however you hardly find these sold in  stall...the reason I don't why...It's good as Roti Canai but some how it was not commercialized. Serve best with left over curries or the best is with Mackerel Sambal.


I love these pancakes so much...in fact I personally trained my maid to master the skills and these pancakes used to be my tea time week end favourite...and of course prepared by my maid after an intensive training. It's been quite a while that I've not eaten these pancake and decided to get it done for my Saturday breakfast. My goodness it really made my days...I love and enjoy these pancake so much.


Absolutely simple, easy and delicious.

Lempeng Kelapa ini adalah ranking ketiga, breakfast kegemaran saya. Memang suka sangat lempeng ini malah kalau dihidangkan hari-hari pun saya tidak akan jemu. Lempeng ini semakain hari semakin pupus...tidak ramai yang mengenalinya terutama generasi muda...entahkenapa??pada hal keenakkanya sama juga dengan keenakan roti canai...saya pun hairan kenapa lempeng ini tidak dikomersialkan..susah hendak dapat dikedai-kedai kopi...kenape...ekk???? pada hal keenakan ta usahcaaplah memang syok habis.

11-12 tahun dahulu semasa saya bertugas di edah..ada juga nampa lempeng ini dijual diwarong-warong..biasanya dicicah bersama kari cair-cair gitu. Di sana lempeng ini dinamaan Pek Nga...nak tahu kenapa...dengar ceritanyalah dari teman-teman saya di sana Pek adalah singkatan kepada tempek manakala Nga adalah singkatan kepada belanga. Di utara belanga ialah kuali atau periuk..tetapi di sebelah selatan pula belanga adalah periuk tanah..macam-macam ya..so kalau di gabungkan Pek (memang kita kena tempek lempeng ini atas kuali/belanga) dan Nga maka jadilah Pek Nga...sudah tahukan..manalah tau satu hari nanti kalau terjumpa warong Pek Nga..jangan tak tahu pula..itulah dia Lempeng Kelapa.

Ini memang favourite saya..malah satu etika dahulu saya melatih pembantu saya membuat pek nga dan pek nga ini akan disediakan kepada saya setiap hujung minggu. Biasanya saya akan menikmati pek nga sebagai minuman petang saya. Oooh...ini sudah agak lama saya tidak buat jadi pagi ini tekak memang terasa sangat nak makan pek nga. so this is our breakfast today bersama sambal sardine....nampaknya hari tak makan nasi la ulang pek nga aje.

Ok SELAMAT BERSARAPAN DAN SELAMAT BERHUJUNG MINGGU.

Next Post - Chocolate Chips Scones

2 comments:

cik cek said...

lempeng kelapa...cek suka...cecah lak ngan sambal tumis...wow! bestnya...:)

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam cikcek..akak suka dengan sambal tumis sardine hem...tak bergerak dari meja makan

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...