Thursday, December 08, 2011

LAKSA TELUK KECAI


If you had tasted Penang Laksa then you should try this Laksa from up north, Laksa Teluk Kecai. This laksa was named after a district in Kuala Muda Kedah. Teluk Kecai is famous with this laksa. This Kedah Laksa is very similar to Asam Laksa in Penang, and the only difference is the garnishing used and the condiment


This particular laksa dish is made of rice flour and clear gravy a concoction of sardine fish, bunga kantan, onions and lemon grass to give it a very distinctive laksa fragrance. This dish is nice eaten with hard boiled eggs, chopped cucumber and onions. 

One thing unique about this Laksa Kedah that differentiate it with Penang Laksa is "the coconut sambal" serve with the laksa...OMG it was awesome really tasty and delicious. So if you have plan to travel up north don't forget to try this Laksa...you can only find this Laksa in Teluk Kecai.

Ground spice ingredients
15 fresh red chillies
15 dried red chillies
15 shallots
1 tsp belacan stock granules

Ingredients A
300ml water
10 sprigs polygonum leaves (daun kesom)
5 pieces dried tamarind skin (asam keping)
3 stalks lemon grass, lightly smashed
2 ginger torch - bunga kantan
1.8 litres water

Ingredients B
1 kg mackerel (ikan kembung) or horse mackerel (ikan selar kuning), cleaned
1 cup water
1 kg fresh laksa noodles

Seasoning
2 tbsp sugar or to taste
Salt to taste

Garnishing
5 sprig daun selom - shredded
1 cucumber shredded
1 onion, finely sliced.
2 red chillies, seeded and sliced
Coconut sambal
Hard Boiled Egg

Method:

Boil fish in just enough water. When cooked, remove the fish and strain the stock. Then flake the fish and set the fish aside.

Put ground ingredients , water and fish stock in a pot.

Add polygonum leaves, dried tamarind skin and lemon grass. Bring to a low simmering boil for 10 minutes.

Add the flaked fish and seasoning to taste.

Continue to simmer for an extra 10 minutes.

To serve, put a handful of laksa noodles in a metal strainer and immerse in a pot of boiling water to scald the noodles for half a minute.

Drain and put into a bowl.

Pour a ladleful of laksa soup or gravy over the noodles and garnish with a little of each garnish.

For Coconut Sambal Recipe please refer to my next entry.

________________________________________________________________

Tiba-tiba tekak ni terasa nak makan laksa Teluk Kecai. Hendak pergi terlalu jauh, maka saya cuba-cuba la belajar buat sendiri. Laksa Teluk Kecai ini cukup famous disebelah utara Semenanjung...kalau berkunjung ke Kedah rugi kalau tidak cuba laksa teluk kecai ini. Laksa ini mendapat namanya daripada sebuah daerah di Kuala Muda Kedah..nama tempat tu ialah Teluk Kecai. Laksa Teluk Kecai ini diusahakan oleh dua orang adik beradik Din dan Zakaria melalui resipi diwarisi oleh ayah mereka. menariknya laksa ini, laksa dibuat sendiri..laksa beras..kuah laksa sama dengan kuah laksa asam Penang tetapi uniknya laksa ini ialah bahan-bahan yang dihidang berbeza sedikit dengan Laksa Penang. Ulam utama dalam laksa ini ialah daun selom dan laksa dimakan bersama sambal nyiok - sambal kelapa..ini yang menjadikan laksa ini begitu ummphhh....sekali makan pasti hendak lagi.

Kepada sesiapa yang berkesempatan berkunjung ke utara Tanah Air jangan lupa mencuba Laksa Teluk Kecai ini.

Next Post - Ulam Raja Sambal Kelapa



 ________________________________________________________________

8 comments:

liza said...

salam kak...sedapnya laksa ni..nak2 mkn time ujan ni....perggghhh mmg terangkat la...

Zaliedana said...

Assalam kak,laksa kechai nih mmg dkt sgt la ngan umah mak sy kat aloq staq,balik baru nih da la p,tapi dah xsesedap dulu,kalo dulu2,kmi nak wat kndri kendara selalu la order laksa nih,yg uniknya laksa nih kalo kita bli da lpis ngan dun pisang.Kalo kat situ pulut sambal pon femes juga,mmg sedap.
Sambal nyoq nih yg wat laksa bertambah sedap kan.

Nieza said...

sedapnya kak....menarik yer resepi dlm laksa tu..tak pernah sampai lagi kat Teluk Kecai tu.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza, tanya orang Kedah pasti mereka boleh cite pasal laksa ni sampai meleleh air liur dibuatnya, Laksa berasm kuah asam laksa plus sambal nyiok jawapnya ---pergghhhhhh

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Akak 11 tahun kerja kat Kedah,,memang tak miss laksa ni...selalu aje kawan bawakan betul kata Zaliedana pulut sambal kat kedai tu pun terangkat, dah 7 tahun tak makan tu yang akan try buat cara akak, Kuah teluk kecai tu putih sikit kuah akak merah sikit akak suka pedas, sambal pakai blender kurang halus kalau giling baru kow.....

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nieza....sedap laksa ni tak caya tanya orang aloq staq ....unik lagi makan dengan sambai nyiok,,nanti balik malaysia ajak abang pi teluk kecai try laksa ni pas tu akan teringat2 selalau

mohd hashim said...

Asalamualaikum... Saya cucu kepada din laksa teluk kechai.. Terima kasih kepada peminat laksa.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

sALAM ENCIK HASHIM saya memang peminat tegar laksa teluk kecai..kalau balik kedah kalau menghala ke sana pasti singgah punya..tapi la kena buat sendiri jadilah cara saya

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...