Pages

Thursday, December 08, 2011

COCONUT SAMBAL AND ULAM RAJA



This coconut-based version works well with Kedah Laksa and rice. A bit different from the Indian coconut sambal version, this Malay version is much more simple, just coconut, chilies and onions.   It's usually served as an accompaniment to rice and curry.

The grated flesh of 1 small, young coconut 
1 red onions, very finely chopped 
7 red chillies
The juice of 1 lime 
A good pinch of salt


Place all the ingredients into a blender and blend to form wet paste. Add salts to taste.

_________________________________________________________________

Sambal Kelapa Ulam Raja...mak aii satu kombinasi yang mantap dan menyelerakan. Saya memang suka sambal ini. Kebetulan buat Laksa Teluk Kecai yang tarikan utamanya ialah sambal kelapa, saya buat lebih sambalnya untuk makan bersama Nasi.. aduhai...cukup menyelerakan kalau adalah ikan perkasam...mak aiii memang tak bangun dari kerusi. Sambal ini ada banyak variasinya..masyrakat India banyak menggunakan sambal kelapa ini untuk hidang tosai dan idli tapi bahannya agak berbeza sedikit, versi India diletakkan biji sawi, versi Melayu agak plain sedikit cili kering bawang dan kelapa. Sedap sambal ini..dan boleh jadi ketagih dibuatnya.

Next Post - Vanilla Cake

_________________________________________________________________

2 comments:

Nazrah said...

ish....meleleh air liur tengok sambal dan ulam tu...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Akak rindu laksa Teluk Kecai jadi akak buatlah sambal ni nak makan dengan laksa...balance makan dengan nasi pula. Madam tulah akak bina badan

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...