Pages

Wednesday, December 28, 2011

WORDLESS WEDNESDAY WITH - BAKED EGG IN TOAST CUP


Three more days to go..we will be celebrating another new year, year 2012..ha..ha.some predicted it's gonna be the end of the world..anyway no one knows what's gonna happen next..ONLY GOD KNOWS. Anyway let's pray for the best and as usual we will wish a better year a  head, economically, financially, health, career and every things.

Time really flies so fast, I made my blog 2011 new year resolutions, and last night I happen to flip through just to check where I've gone so far....well not bad...la...in term of entry and post I definitely exceeding the expectation, however in term of categories of recipes..I'm behind schedule. Plus..minus...as a newbie on the blog I believe I've achieved my target but that's another BIG BUT there, that just don't know how to work this out, in term of reaching out and networking...well..look's like I need to work hard, I need to move around visiting others blogger and getting connected. I've to find new ways and new ideas to reaching out. 

Anyway I'll look into that and today, let's move on.... today I made a simple breakfast which I had made an entry before, BAKED EGGS. Anyway this time the eggs was baked in a toast cups instead of ramekins..

I have wholemeal bread that is due to its expiring date and I used the bread as the base for this baked eggs. I buttered up the muffins pan and place the bread in the pan. Crack the eggs in each cup. The cup only fit one egg, sprinkle some cheddar cheese, salts and pepper and bake the toast and egg. Once ready I sprinkle some scallions. This baked egg is a hit at home, seem like my children love this bake egg. It's really easy to prepare in fact you can leave up  to the children to prepare. Best serve while it's hot with sides like salad or nachos.

Baked Eggs In Toast Cups

Print Friendly and PDF
INGREDIENTS
eggs
butter for ramekins
kosher salt and pepper, to taste
{options to dress up the eggs}
cheese
scallions
white bread
METHOD
Butter muffin pan and fit white bread. You can either cut the edges of bread or leave as it is.

Crack one egg into the bread, sprinkle cheddar cheese. Season to taste with salt and pepper.
Oven: Bake in a preheated 350° oven for about 10 minutes. 
 Serve immediately.
________________________________________________________________

Nampaknya tiga hari aje lagi kita akan menyambut tahun baru, tahun yang diramalkan akan berlakunya dunia akhir zaman..ha..ha...siapala mereka yang mengetahui semua ini mak aii ini kerja tuhan, pandai-pandai aje membuat ramalan. Apa pun kita berpegang pada akidah dan ajaran kita, yang penting setiap kali menyambut tahun baru kita akan memperbaharui azam baru dan sentiasa berdoa kehadrat Illahi agar tahun-tahun mendatang nanti akan menjadi lebih baik dari segi ekonomi, kewangan, kerjaya, kesihatan, keimanan dan ketakwaan kita dan pendek kata segala serbi kita mahukan yang terbaik. Insyallah ....

Kedatangan tahun baru mengingatkan saya tentang resolusi tahun 2011 yang telah saya buat untuk PATYSKITCHEN. Hasrat saya dan azam saya semasa saya membuat keputusan untuk berblog ialah saya perlu membuat sekurang-kurangnya satu entri satu hari...ha..ha..dari segi N3 nampaknya sudah melebihi target, resipi dan menu yang saya sediakan untuk tahun 2011 ini setakat hari ini sudah kata orang Indonesia "dua kali lipat", kalau dipejabat ini sudah dikira EXCEED REQUIREMENT", gaji boleh naik lebih. Walaubagaimana pun masih banyak lagi yang perlu saya perbaiki..dari segi kategori masakan saya masih di bawah par terutama dari segi pembikinan ROTI dan COKOLAT , malah dari segi networking saya masih jauh kebelakang...blog ini aktif mengeluarkan produk tetapi masih sepi, saya masih tidak boleh menarik ramai pengunjung ke blog saya..ini sesuatu yang perlu saya lihat kembali...salah satu dari sebabnya mungkin juga saya ini kurang berjalan..kurang mengunjungi blog teman-teman yang lain. Tapi ini adalah satu faktor masa yang perlu saya perbaiki.

Anyway I'm happy  as a newbie (orang baru) I've met new friends every day..walaupun tidak pernah berjumpa tetapi kontak alam maya ini sudah memadai, terima kasih kepada yang sudi berkawan dengan saya dan sudi mengunjungi blog ini. Bagi saya yang penting dalam berblog seperti ini ialah SHARING...sama-sama berkongsi sesuatu yang baru dan sesuatu yang baik - AMIN.

Banyak pula cerita saya pagi ini...ok balik pada menu pagi ini..untuk sarapan pagi saya buat ulang tayang BAKED EGG, bukan apa..roti kat rumah tu dah nak expire. Roti wholemeal tu memang saya beli untuk saya sebagai ganti makan nasi waktu malam...tapi minggu ini agak kurang makan sedikit,,jadi saya gunakan roti itu sebagai acuan meletakan telur bakar. Mudah aje...sapukan mentega pada acuan muffin letakan roti, pecahkan telur ke dalamnya dan taburkan keju bakar dan taburkan daun bawang. Sedap makan panas-panas.

10 comments:

cik cek said...

Emmmm...sedapnya...ringkas ...mudah...cepat dan sedap dimakan...:)

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam cikcek..jangan lupa satu perkara lagi...roti yang dekat nak expire..guna tu...sebab dia bakar kan.

Anna Qawina said...

laparnya kak eii...tu la kan..pandai2 je ramal macam2...sebaiknya berdoa bg terlindung dr segala musibah ke apa ke kan..huhu

Liza said...

salam kak...anak2 liza suka ni....umi dia pun suka gak sbb senang nk buat....hihihihihi

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Anna Qawina....itulah manusia ni tak keje cari keje..keje tuhan pun dia orang nak buat ha..ha...manusia sudah terlalu pandai sekarang sampai kiamat pun boleh ramal ia. Kalau lapar jemput la makan

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Liza..sama macam Liza, umi kat sini pun suka tapi akak suka taruk lada sulah banyak-banyak..sodap.

ucubakery said...

akak buat banyak ke..kalau banyak tinggal2kn lah utk ucu ni ye...

ucu punya blog pun carca marba..main taram saja, ayat tonggang langgang, n pernah satu hari tu ada insan yg berhati mulia menghentam@kritik ucu punya blog (dia siap buat n3 lagi), tp ucu releks n cool aje. sbb ucu berblog untuk sharing mana yg kita tau dan dlm masa yg sama ucu dpt m'kembangkan business kecil2 ni...dan alhamdullillah skrg bila ucu pegi dia punya blog..yg mampu ucu buat hanya senyum aje...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Ala Ucu..datang tengah hari mana ada lagi..nantilah petang nanti akak antakan bolu soda. Akak pun sama...tujuan kita berblog adalah untuk share apa yang kita experience dan experiment..bukan untuk challenge sesiapa. Tapi kekadang kita juga perlukan sokongan kekawan dan saya suka cara ini saya dapat banyak kawan baru walau pun di alam ciber, kan-kan..kan best dapat kawan macam Ucu hanta kek cantik lagi melalui diangin lalu. bestkan gitu..tak yah nak sombong-sombong dan memilih kawan.

Mamasya said...

Aslmkum k.Paty
sypun berblog...dulu ber FP utk kongsi cerita....pengalaman dan masakan tp selain itu dpt menambahkan kenalan...tambah ilmu memasak.biarpun hanya di alam maya tp setiap komen buat sy ceria. moga thn 2012 terus bagi semangat utk k.Paty berblog...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Mamasya, akak pun sama..suka dengan cara ini masing-masing ada kelebihan tersendiri yang boleh kita kongsi bersama...mengerat dan menambahkan sillaturahim walau pun di alam maya memang menjadi tuntutan kita. Yang penting ikhlas.SELAMAT TAHUN BARU untuk Mamasya sekeluarga moga tahun 2012 akan lebih cemerlang buat semua.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...