Pages

Tuesday, September 27, 2011

GHEE PINEAPPLE TARTS





Speaking about Pineapple Tarts, we all differ in opinion as to what makes a good pastry. Some likes the pastry firm and biscuit-like, some likes it firm but yet tender, and some likes it crumbly and melt-in-the mouth.  So which is your preferences? If you love the melt-in-the-mouth type, I just like to share with you the recipe that I discovered during the recent "Raya Open House" spree. Try add 2 tbsp of ghee to your pastry..you can see, feel and taste the different. I got this secret recipe from a friend of mine. Her tarts were fantastic melt-in-the-mouth type and as you can see above were the verdict of my experiment. Awesome!!!

250 g butter / 250 g mentega
2 tbsp ghee / 2 sdb ghee
1tsp salts / 1 sdt garam
450 g flour / 450 g tepung
1 egg yolk / 1 kuning telur
2 tbsp icing sugar / 2 sdb gula ising.

Combine butter and ghee./ Satukan ghee dan mentega
Combine flour and salts / Satukan tepung dan garam
Beat butter mixture with sugar.  Add egg yolk. Whisk and add in flour to form soft dough./Pukul mentega dan gula. Kemudian masukkan telur kuning. Kacau sebati dan masukkan tepung. Gaul rata sehingga terbentuk doh yang lembut.

__________________________________________________________________________________

Bercakap tentang tart nenas, paling penting untuk mendapatkan tart yang enak bergantung kepada, satu inti nenasnya dan yang kedua pastrinya. Selalunya akan terdapat perbezaan tentang pastri yang baik. Ada yang suka pastri seperti biskut, ada suka yang lembut dan ada juga suka yang gebu dan cair di mulut. So bila kita telah membuat pilihan pastri mana yang kita suka, maka kita akan pastikan yang kita menggunakan resipi yang betul supaya mendapatkan hasil yang betul. Jika anda sukakan tart yang pastrinya gebu dan cair di mulut ini adalah salah satu resipi yang saya perolehi semasa menghadiri rumah terbuka seorang teman. Wah...tartnya cukup gebus......memang kena dengan citarasa saya. Saya bernasib baik kerana tuan rumah tidak lokek dan sanggup berkongsi rahsia keenakkan tartnya. Rahsianya ialah 2 sdb minyak sapi disatukan dalam adunan mentega. lain-lain bahan tart adalah sama. Saya baru aje mencubanya dan di atas adalah hasil ujian saya. memang gebus.....

Next Post - Breakfast Menu

__________________________________________________________________________________

1 comment:

Jaclyn said...

Wow that looks good, how many pcs can you get out of this dough and what mould did you use. Thanks for sharing.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...