Pages

Thursday, December 30, 2010

HAPPY NEW YEAR - GOOD BYE 2010 AND WELCOME 2011

2011 New Year is knocking at the door. People celebrate the New Year Eve all over the world with a lot of elegance and splendor. People in different parts of the world love celebrating the eve in their own ways. Some plan for a family get together, some go for countdown eve activities, some partying the night long. What ever plan you have in celebrating New Year, I believe New Year has always been a time for looking back to the past and more importantly, forward to the coming year. It's a time to revisit on changes we want to make, to resolve and to follow through in the next coming year.

The start of the New Year is a perfect time to start a STOP DOING LIST and to make this a cornerstone of our NEW YEAR RESOLUTIONS. Be it for the Company we work for, our family or even ourself. Jim Collins and author of a great book "From Good to Great" and Build to Last" said that New Year is a perfect time to clarify your three circles, mirroring at a personal level which are 

  • What are you deeply passionate about?
  • What are you are genetically encoded for — what activities do you feel just "made to do"?
  • What makes economic sense — what can you make a living at?


Those fortunate enough to find or create a practical intersection of the three circles have the basis for a great work life. " - Jim Collins.


It's a practical advice on how to navigate our life. These three circles act as a compass and determining the directions we wanna go - SETTING GOALS in our life. As a HR practitioner all these are our annual exercise, ensuring that everyone in the organization set SMART goals and it's our responsibility in guiding everyone in the organization aligning their goals in tandem with the Company's Goal.


As an individual, I do have my personal list which I kept on carrying forward. This time around I'm changing my course, 2010 wasn't a good year for me, too many setback, too many disappointment and too many unfinished job. 


I am approaching 50 in 2011, what I want most are a peaceful life, good health and doing things I enjoyed most in life. My new year resolutions will circle around fixing last year disappointment and planning for my retirement.  Let me keep to my self my personal 2011 new year resolutions, but I will share with you my cooking resolutions so that you can help me to move into my track if I happened to slip. 






Paty's Kitchen 2011 NEW YEAR RESOLUTIONS :-

  • Learn all about chocolate -- how to chop it, melt it and make your favorite chocolate dessert. 
  • Learn all about bread - Yes I’ve baked bread but I’ve stuck only on Roti Paun/Roti Naik", I dream of making bakeries bread but I’m still somewhat afraid to try. I’m also afraid of no-knead recipes because we’ve not had too much success with them so I’m going to have to give them another shot. 
  • Learn all about baking - cakes, quinche, tarts, pie, pastry,cookies.........
  • Learn about fusion food 
  • Learn about cake decorating, I used to decorate cakes in my teens and had lost all the skills due to my ignorance. For 2011 I should at least make one birthday cake for the children.
  • Learn all about cupcakes
  • Learn to prepare food for functions and social events
  • Explore commercial cooking, budgeting, planning, organizing etc
  • Organize the kitchen like a pro
  • Enlarge my community, my networking, globally
  • 365 days a year, 365 posting of new recipes in my blog


    Wow, ambitious long list ha....no it's not, I missed the joy and fun of cooking, at 50 I'm catching up all that. My conscience was cleared, I'm focusing on my passion as my retirement activities. Setting up a cafe or small catering services, so I believe I'm on the right track. 2011 will see a new dimension in my blog, new varieties on my cooking adventures and most importantly my instinct tell me that It's not to late for me to start adventuring in this food blogging adventures and I am positive about that, so here's how you can help me :-


    • Point me to successful cafe set up and ideas
    • share your favorite recipes
    • give me pointers on how to improvise my blog
    • comment or email me with encouragement


    I hope in a few years time PATY'S KITCHEN is not merely a page on a blog, but a reality, a kitchen that serve food, drinks and providing RETURNS to the owner - THE KITCHEN with INCOME $$$$$$$$$$.


    Well so much about my DREAM, MY ASPIRATIONS AND MY 2011 Cook Related New Year RESOLUTIONS, So what resolutions, goals, or declarations do you have for the new year? Care to share???


    Wishing ALL, HAPPY 2011 NEW YEAR and may  the dawning of this New Year, fill your heart with new hopes, open up new horizons and bring for you promises of brighter tomorrows. May you have a great New Year. -






    _________________________________________________________________________

    Tirai 2010 akan berlabuh tidak lama lagi, maka bermulalah tahun 2011. Biasanya kedatangan tahun baru disambut meriah diseluruh dunia. Berbagai acara, berbagai aktiviti dilakukan untuk menyambut tahun baru. Begitu juga setiap tahun kita akan mula membuat senarai resolusi baru dalam hidup kita, apa yang kita inginkan? apa yang ingin kita tinggalkan? Apa yang perlu diperbaharui? Apa yang perlu diperbetulan ? dan seterusnya.........Tetapi apa yang jauh lebih penting setiap orang inginkan sesuatu yang lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya dan setiap dari kita akan menetapkan gol atau target yang lebih tinggi untuk direlisasikan pada tahun-tahun mendatang.

    Sebagai pengarah sumber manusia, adalah menjadi tanggungjawab saya bahawa setiap penjawat menyediakan SMART GOALS dan  target masing-masing bagi menjayakan operasi syarikat. Begitu juga kami di bahagian Sumber Manusia akan memastikan bahawa setiap goal yang di syurkan sealiran dengan matlamat dan misi syarikat. Itulah tugas kami.  

    Sebagai seorang individu saya pun mempunyai matlamat tersendiri, lebih-lebih lagi diusia menjangkau separuh abad, misi dan matlamat hidup perlu dilakarkan dengan lebih berhati-hati dan lebih bermakna bagi memastikan setiap saat dalam hidup ini dimanafaati dengan sebaik mungkin. Masih banyak yang perlu diperbaiki, masih banyak yang perlu dibuat dan masih banyak yang perlu diterokai. Apapun biarlah itu menjadi rahsia peribadi saya.

    Untuk tahun 2011, saya lebih senang untuk berbicara tentang CINTA BARU saya, dunia masakan dan dunia blogging. Seperti mana kata Jim Collins, untuk berjaya dalam merealisasikan azam tahun baru kita focus kepada 3 putaran utama dalam hidup :-

    1. Apakah yang mengairahkan hidup kita?
    2. Apakah aktiviti yang kita rasakan perlu dalam hidup kita?
    3. Apakah aktiviti yang boleh memberi pulangan dalam hidup kita? - dari segi
        segi ekonomi... hasil yang boleh diperoleh?

    Menurut Jim Collins lagi, jika seseorang itu pandai menggunakan 3 putaran utama ini maka akan sempurnalah pencapaian yang ingin dikecapi dalam hidup. Jim Collins adalah penulis buku From GOOD TO GREAT dan BUILT TO LAST. Kata-kata Jim ada kebenaran, kita perlu set matlamat dalam hidup dan matlamat yang ditetapkan biarlah ianya boleh dimanafaati oleh diri, keluarga dan juga masyarakat.

    Untuk itu, saya merasakan saya berada di dalam landasan yang betul, bidang masakan adalah cinta saya dan hajat di hati satu hari nanti saya akan memberi sepenuh tumpuan saya untuk menjadikan bidang ini sebagai sumber rezeki saya...INSYALLAH. Oleh itu saya berada dipermulaan yang baik, walaupun agak terlambat sedikit, namun saya lebih suka mencabar diri saya, saya lebih suka mengambil pendekatan yang lebih positif, "it's better late then never".Berlandaskan inilah maka resolusi 2011 yang mampu saya kongsi bersama teman-teman adalah resolusi yang berkaitan dengan bidang masakan. Resolusi lain bak kata Dato Siti Nurhaliza - Biarla Rahsia.

    Untuk 2011 Paty's Kitchen berazam untuk :
    • Mendalami teknik membuat cokolat
    • Mendalami teknik membuat roti - saya memang takut membuat roti, takut tidak menjadi, kali ini saya akan mencabar diri saya untuk membuat sekurang-kurang 1 roti dalam satu bulan.
    • Mendalami teknik "baking" samada kek, tat, quinche, biscuits, pie, pizza dsb. Rasanya dunia masakan tidak akan sempurna kalau tidak mendalami ilmu ini,
    • Mendalami masakan fusions
    • Mendalami dunia cup cakes yang menjadi kegilaan ramai dewasa ini
    • Mendalami dunia menghiasi kek. Saya pernah menceburi bidang ini ketika remaja, malah pernah menjadi sumber kewangan saya ketika melanjutkan pelajaran ke Universiti. Tetapi sayang saya meninggalkan aktiviti tak kala berada di menara gading dan berkerjayaan. Azam saya ingin memulakan semula dan berhasrat untuk menghasilkan sekurang-kurangnya 1 birthday cake untuk anak saya
    • Mempelajari cara masakan secara komersial, budget,presentation dsb..
    • Mempelajari cara mengendalikan dapur dengan cara pro.
    • Menyediakan sekurang-kurang 1 posting 1 hari, 365 hari setahun, maka 365 resipi harus dikeluarkan oleh Patyskitchen
    • Mempelajari penyediaan makanan di majlis-majlis atau functions
    • Memperbesarkan networking saya, meramaikan teman baik di Malaysia mahupun di luar negara.
      Itulah dia 11 resolusi untuk tahun 2011. Berat dan Mustahil??? No tidak, saya rasa apa yang saya catatkan adalah reliastik, "achieviable" kalau dibuat perancang dengan yang terliti dan konsistent tiada yang mustahil. Bagi anda sebagai teman blogging saya, anda boleh membantu saya dengan memantau aktiviti saya melalui :-
      • Highlightkan saya cafe atau restuarant yang menarik dan berjaya, yang boleh saya jadikan panduan
      • Kongsikan bersama resipi-resipi yang menarik 
      • Highlightkan pada saya apa-apa idea yang boleh membantu saya memperbaiki blog saya
      • Rajin-rajin hantarkan komen anda tentang artikel dan karya-karya saya.

      Saya telah membuat keputusan bahawa bidang masakan akan menjadi kerjaya baru saya selepas saya bersara. Saya mempunyai 5 tahun lagi untuk membuat persediaan itu dan blogging ini banyak membuka minda saya. Terus bersama saya untuk menjadikan PATYSKITCHEN bukan sekadar satu penulisan tetapi a REAL KITCHEN serving food, drinks etc..... to all. Insyallah dengan  keazaman ini juga PATYSKITCHEN akan menambahkan lagi variasi pilihan masakan, yang lebih menarik, praktikal dan terkini untuk sama-sama kita pelajari dan berkongsi ilmu.

      Akhir sekali SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2011 semoga tahun ini membawa keberkatan, kegembiraan dan ketakwaan kepada semua. Sebagai seorang Islam, jika terlupa membaca doa awal tahun dan doa akhir tahun pada masa MAAL HIJRAH baru-baru ini sila buat moga-moga tuhan terus memberkati kita - AMIN.

      Bagaimana Resolusi 2011 anda? Care to share? See if we have anything in common and who know we could work this out together.


       



      __________________________________________________________________________















      11 comments:

      Chef Hussin said...

      Salam kak. Just ziarah n join blog kak. Nak request dari kak utk add blog saya di blog kak. http://studiomasakanchefhussin.blogspot.com. Hope dapat bertukar2 pandangan. Btw, buku saya akan berada di pasaran dalam bulan januari ni. Keluaran PTS millinea. Resepi2 simple n menarik saya muatkan dalam buku tersebut. Boleh didapati dikbykan kedai2 buku. Im using simple touch n modern prop to create the moods on the food. Thanks kak. Keep in touch.

      Nuridah said...

      Salam kak Paty,

      Selamat menyambut kedtgan 2011...moga thn 2011 membawa kebahgiaan pada akak sekeluarga serta bertambah keimanan dan sentiasa didlm rahmat Allah.

      Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

      Thanks Chef, saya dah masukan chef dalam group yang akan saya belajar dari. Memang suka dengan sentuhan creative Chef. Ialah saya ni orang lama yang baru nak belajar. Banyak masakan saya ialah everyday cooking, nak explore creative and fusion pula, minta Chef tolong bimbing. Hajat satu hari nak buka Cafe. Insyallah. Salam perkenalan ya.

      Çitra's Home Diary said...

      Hi.. nice to meet U. Happy new year to U too, nice new year resolution U have. Thx for visit my blog ^_^

      Ayu said...

      salam kak paty,
      Happy new year to you & family.
      Insyallah, all the wish list will come true..
      Hope you will succeed in what ever you do!!..

      izahdaut said...

      akak..salam tahun baru..lama senyap kak..hope akak sihat semuanya...menunggu menu baru dari akak..wah banyak list untuk tahun ni ye..semoga akak dapat capai semuanya..insyaAllah

      Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

      Salam Izah, memang panjang list Akak tu, sebab akak dah jauh ketinggalan. Dah masuk kategori veteran baru nak jinak dengan dapur balik. Dulu semua serah kan semua kat pembantu. Tapi tak apa minat punya pasal pasti boleh buat. Kak stop sekejap seminggu ni sebab ada out station job kat Phuket. minggu depan kita masak masakan Thai pula. Kak ada beli dua tiga buku nak experiment nanti. SAWADEE KAP and HAPPY NEW YEAR TO YOU AND YOUR FAMILY dan semoga SUCCESS selalu ya.

      Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

      Hi, Citra, thanks for paying back my visit. Ya, i have a long cooking related resolutions and i hope to achieve it. I'm learning from all of you, i have a few recipe from your blog that i will definitely try. trying to learn some Mediterranean food. May be you could assist me. HAPPY NEW YEAR and may this year brings you success and happiness. Do keep in touch. I love your piece of work.

      Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

      Hi Ayu, SELAMAT TAHU BARU, wah Ayu cuti lama juga. sepi juga blog ni tanpa Ayu. balik cuti aje ayu terus berboxing dengan chicken boxing. Akak suka resipi tu, nanti dah balik semula ke dapur Akak cuba buat. talam ubi tu cute. Favorite akak. ou kalu makan memang tak boleh stop. So catch up with you soon. Tengah tunggu maz, ni, kesian dia ya mungkin tengah sibuk mengemas. Anyway keep in touch.

      Rosdi Eunos said...

      that's a lot to look forward to, and I wish you all the best in making it happen...
      It reminded me a lot of the things I am yet to learn too..
      I've read some of your entries here and found it very very interesting.. a great blog. Love it..

      Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

      Hey Thanks Rosdi, cooking is my passion. Given a choice between cooking and my current profession, i will choose cooking.I'm starting all over again and at this age i got a lot of catch up to do. So my 2011 cooking resolutions was a perfect start for my retirement plans.I hope to see the results year end. Thanks for dropping by and I have more for 2011. I will start my first posting 11.1.11. do drop by again.

      You Might Also Like These

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...