Pages

Friday, April 22, 2011

TALAM SAPIN-SAPIN / FILIPINO LAYER KUIH

I am very excited the moment I saw this recipe. Being obsessed with Kuih Talam I would definitely never let this being unnoticed and tasted in my kitchen. I made a few research on this delicacy and book marked a few recipes to test. Sapin-sapin is a sweet Filipino delicacy consisting of layers (sapin) usually three. So this Philippine native delicay has 3 layer, (white, yellow and purple) three taste (taro, jackfruit and coconut) and three colors ( purple, yellow and white).Literally sapin in Philippines means layer. I believe that is how this kuih got its name. However if given a chance I will renamed this delicacy  3-1 Talam coz it has 3 tastes in one Talam. In Malaysia we used to make this Talam separately, Talam Nangka (Jackfruit Talam) Talam Keladi (Taro Talam) dan Talam Kelapa (Coconut Talam, but in Filipino all three were combined into one. Very interesting.

While browsing the internet for the recipe  I noticed that the ingredients and procedure is very similar to our kuih lapis or kuih talam.However my only concerned with Sapin-Sapin was the used of Glutinous Rice Flour which in nature is sticky.I knew that if I used the glutinous rice flour I am going to face difficulties in cutting the kuih as such I made a tweak by replacing it with rice flour. Thank God it turned out well. If you want to retain the authentic of sapin-sapin with the stickiness texture then continue to use the glutinous rice flour.Sprinkle Sapin-Sapin with "latik" and serve with coconut sugar "budbod".

Latik is "tahi minyak" a coconut cream that we in Malaysia used in making Kole-Kole Kacang.

INGREDIENTS
2 cups rice flour/ 2  cawan tepung beras
1/2 cup tapioca flour / 1/2 cawan tepung ubi
1/2 cup sugar/ 
2  1/2 cups coconut milk, / 2 1/2 cawan santan
yellow, and purple food coloring
1 cup condensed milk /1 cawan susu pekat
½ cup finely minced jackfruits / 1/2 cawan nagka dicincang
½ cup finely minced taro / 1/2 cawan ubi keladi direbus dan potong dadu
banana leaf
  • Line a 7-inch round pan with banana leaf, set aside. Mix flours, sugar, condensed milk and coconut milk until smooth. Divide into three portions. Color one portion with yellow and add in the jackfruits, the second portion is purple with taro and the third portion is plain white./ Alaskan loyang 7" dengan daun pisang. Satukan semua bahan dan tapis. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu bahagian dengan warna asal, bahagian kedua dengan warna kuning dan dimasukkan nangka dan bahagian terakhir dengan warna ungu dan dimasukkan dengan keladi.
  • Preheat the pan in the steamer for 5 minutes. Pour one color of your choice and steam for 15 minutes. Pour the next 2 portions, one at a time, steaming for 15 minutes each time./ Panaskan kukusan dan kukus setiap bahagian selama 15 minit berselang seli.
  • Cool completely before removing from pan. Serve with cooked until brown thick coconut milk (latik or budbod)./ Sejukkan dan taburkan "latik" - tahi minyak dan hidang bersama "budbod - Kelapa gula
Coconut Sugar

Coconut Sugar

  • 1 cup coconut flakes
  • 4 tablespoons sugar (to taste)
In a skillet over medium low heat, toast coconut flakes until just golden brown, stirring frequently. Add sugar and stir till you reach desired color.

_________________________________________________________________
Sapin dalam bahasa Filipina bermakna Lapis. Kuih ini sebenarnya ada banyak persamaan dengan Kuih Lapis atau pun kuih Talam kita. Memang banyak persamaannya, dari bahan yang digunakan sehinggalah kepada cara membuatnya. Apa yang menarik tentang kuih ini ialah ia mempunyai 3 lapisan (putih, kuning dan ungu), 3 rasa (biasa, nangka dan keladi) dan 3 warna (putih, kuning dan ungu). Boleh dikatakan 3 dalam 1. Jika di Malaysia kita akan membuat kuih talam ini secara berasingan, Talam Biasa, Talam Nangka dan Talam Keladi tetapi yang ini semua sekali dalam satu kuih. Pula tu di atas kuih ini ditaburkan pula dengan "latik". Latik dalam bahasa Filipina ialah "tahi minyak" yang kita gunakan untuk tabur di atas kuih "kole-kole kacang". Tak cukup tu, kuih ini ini dimakan bersama "budbod", "Budbod" adalah kelapa yang digoreng bersama gula, rasanya seakan-akan sagon kelapa. Memang menarik. 

Asalnya kuih ini diperbuat daripada tepung pulut dan kuih ini semestinya melekit seperti dodol, tetapi saya agak takut untuk mengguna tepung pulut, takut nanti susah hendak dipotong jadi saya tukar tepung pulut dengan tepung beras.Bagi yang berminat dengan keaslian kuih ini bolehla gunakan tepung pulut. Disamping santan kuih ini juga menggunakan susu pekat. Untuk ini kenalah kita pandai balance penggunaan supaya kuih tidak terlalu manis.Untuk resipi ini saya tinggalkan "tahi minyak" kerana merasakan kesemua bahan yang digunakan sudah cukup lemak. Atas sebab kesihatan saya cuma letakkan kelapa gula sahaja. Resipi asal memerlukan tahi minyak ditabur di atas kuih. Dah siap buat boleh la hidang sambil menonton telenovela MARIMAR..kah...kah...
__________________________________________________________________
Next Post - Talam Jaung Y3K
_________________________________________________________________

5 comments:

IbuAnisAnas said...

w/pon bz tp macam2 leh buat, caya lah. menu pon sedap2 nengoknya. kena cuba try test :D

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Hmmm...ada tiga rasa sekaligus...agak agaknya sedap kot..di tambah tahi minyak tu...lemak lemak gitu ye kak...

cik cek said...

Emmm...namanya saje dah menarik....3 dalam 1...mesti sedap kan...kak cek copy resepi dulu ya...tq kongsi2 resepi...=)

Ummi said...

Salam kak Paty...waaa, x penah tengok lgk talam ni..apatah lg rasa...banyak tuh..boleh la hulur2 kat Ummi sepinggan..mcm best jek..owh nak wat tahi minyak tu la yg malasnyaa...hehehe

Nieza said...

kak, tak leh thn nengok talam cun tu...sedapnyaaa tak pernah mkn tapi mesti sedap kan..tapau sikit yer ..hehe

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...