Pages

Friday, May 06, 2011

POPPY SEED CAKE PANCAKE


I popped into this pancake recipe in one of a magazine while having my hair shampoo in a salon. Got a pen and paper, I copied the recipe. So here's my experiment on the Poppy Seed Cake Pancake with poppy seed and lemon zest...!!!! Wonderful and perfect for breakfast or brunch.

INGREDIENTS

PREPARATIONS

1. Stir the milk, vinegar, and lemon juice together in a bowl; let stand 10 minutes to curdle. Whisk in egg, butter, and vanilla extract./ Masukkan susu, jus lemon dan cuka ke dalam mangkuk. Rehatkan selama 10 minit,
2. In a separate bowl, mix together the flour, sugar, baking powder, baking soda, salt, poppy seeds, and lemon zest until well combined. Pour the milk mixture into the flour mixture and whisk a few times until the batter is mostly free of lumps./Dalam mangkuk yang berasingan campurkan tepung, gula, baking powder, soda, garam, biji poppy dan kulit limau. Gaul rata. Masukkan adunan susu tadi ke dalam adunan tepung dan kacau beberapa saat sehingga adunan menjadi lembut dan lincin. Jangan sampai adunan bergentel.
3. Heat a skillet over medium heat and spray with cooking spray. Pour 1/4 cup of batter per pancake into the skillet and cook until bubbles appear on the surface, about 2 minutes. Flip the pancakes over with a spatula and brown the other side, about 2 more minutes./ Panaskan kuali tidak melekat dan masukkan sedikit mentega atau cooking spray. Tuangkan 1/4 cawan adunan pancake ke dalam kuali dan masak sehingga pancake berbuih, baru dialih ke bahagian sebelahnya, lebih kurang 2 minit.



______________________________________________________________

Percaya tak??? saya terjumpa resipi ini ketika membasuh rambut di salun, dari majalah yang disediakan oleh pihak salon. Berkenan dengan ramuanya, terus menyalin dan balik terus mencuba buat sarapan pagi. Sedap rasanya macam kek poppy. Menariknya resipi ini ia tidak menggunakan buttermilk yang sedia ada tapi sebaliknya memerapkan susu dengan cuka dan jus lemon supaya bergentel. Ini adalah salah satu cara lain menggantikan buttermilk.  Saya suka pancake ini sedap dengan buah-buahan segar dan sirap maple.
_______________________________________________________________
Next Post - Bittersweet Brownies With Vanilla Ice Cream

 _______________________________________________________________

4 comments:

ady said...

as-salam
sedap nyer........ nak cuba la... menyelerakan

KakAsma said...

kak paty,menyelerakan...bahan pun senang jer..kena cari mood rajin juga nak buat nie kan...

cik cek said...

Emmm...gebunya pancake tu....membukak selera sungguh...dah kenyang pun leh jadi lapo balik tgk pancake gebu ni....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Kita buat penkek gak Kak Paty..tapi penkek ubi jer...melayu Vs Omputih...tukar boleh

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...