Pages

Saturday, February 19, 2011

TALAM PEANUT BUTTER / PEANUT BUTTER TRAY KUIH

 

I'm still obsess with "talam", but lately I have to slow down a bit due to poor response at home. The children don't really fancy talam and I end up finding ways to dispose the talam. Guess who's the lucky ones....of course my office mates. When I first saw the recipe, I was not quite confident with the combination of rice flour and peanut butter, but I was wrong, it's really tasty and wonderful. I got this recipe from Kak Ita - Kuih Traditional Rasa Baru Cookbook. For talam fan try this, really nice.


INGREDIENTS
For The bottom Layer
50 gm tapioca flour / 50 gm tepung ubi
50 gm green pea flour / 50 gm tepung hong kue
100 gm rice flour / 100 gm tepung beras
600 ml water / 600 ml air
200 ml coconut milk / 200 ml santan pekat
1 tsp salts / sdt garam
200 gm peanut butter / 200 gm mentega kacang
1tsp coklat emulco / 1 sdt coklat emulco


Mix all ingredients cook over low heat until steamy and pour into 9 x9 tray and steam for 15 minit / Campurkan semua bahan dan masak atas api kecil sehingga naik wap. Tuang ke dalam loyang 9 x9 dan kukus selama 15 minit.


For the top layer


150 gm rice flour / 150 gm tepung beras
150 gm tapioca flour / 150 gm tepung ubi
200 ml thick coconut milk / 150 ml santan pekat
300 ml water / 300 ml air
1 tsp salts / 1 sdt garam
300 gm caster sugar / 300 gm gula castor
350 gm water / 350 gm air



  1. Boiled 350 gm water with 300 gm sugar until sugar dissolved. Leave to cool.
  2. Combine all other ingredients and pour the sugar mixture into this ingredients. mix well and sieve. Divide ingredients into 3 colour of your choices and pour the first layer to the peanut butter layer for 10 minutes. repeat process until finish. Pour the last layer and steam for further 30 minutes. Remove from heat and allow to cool at least 6 hours before cutting./ Masak 350 gm air dengan 300 gm gula menjadikan air gula. Sejukkan. Campurkan semua bahan lain dan satukan dengan air gula. Kacau rata dan tapiskan. Bahagikan adunan kepada 3 warna kegemaran anda dan kukus selapis demi selapis sehingga habis. Setiap lapis kukus selama 15 minit. Lapisan akhir kukus selama 30 minit. Sejukkan sekurang-kurang 6 jam sebelum dipotong.
__________________________________________________________________

Talam lagi, kali ini Talam Peanut Butter, banyak mendengar pasal talam ini tetapi belum pernah merasa dan belum pernah buat. Pada mulanya rasa agak ganjil sedikit kerana saya merasakan kombinasi antara peanutbutter dengan tepung beras kureng ngam sedikit, tetapi sebenarnya sangkaan saya meleset sekali. Sebenarnya sedap, haruman peanut butter menambahkan lagi kelazatan kuih ini. Untuk resipi kali ini saya menggunakan resipi dari Kak Ita - Kuih Traditional Rasa Baru.

Jika dilihat pada gambar kuih talam saya ini agak tinggi dan lapisannya lebih dari 3, jangan ikut gambar ikut adunan yang saya tuliskan ini. Sebenarnya semasa membuat saya menggunakan loyang 7 x 7 - (melanggar arahan) sebab itu talam ini agak tinggi. Untuk itu pastikan anda menggunakan loyang yang betul. - SELAMAT MENCUBA.
__________________________________________________________________

Next Post - Thai Beef Green Curry

__________________________________________________________________

8 comments:

fara dean said...

assalammualaikum kak..
tapi sy suka kuih talam ni..mcm2 talam akk buat ye..nk setalam..eh..sepotong!

Sofea said...

salam k.paty..mmg x tahan la tgk resepi2 kat blog akak..semuaaaaanya best2 belaka...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

assalamualaikum ....
talam peanut butter ni memang sedap kan..
tinggi macam kondominium jer kuih tu..

anymz said...

assalam kak paty,teringin nak mencuba..minta izin ambik resepi ya kak ya...nampak sedap benar tu

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Sofea, hem.....cubalah sama-sama kitatry yang baru.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nazrah, tulah masalahnya kalau "menderhaka" macam twin tower, terlampau tinggi sampai kena baring kuih tu.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Anymz, sila la resipi ini pun Kak ambil dari buku Kak Ita, memang tidak mengecewakan, sedap harum peanut butter memang terasa.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Fara, jemputla, bukan aje sepotong seloyang pun boleh, anak-anak Kak tak makan kuih manis-manis ni.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...