Pages

Tuesday, February 22, 2011

RED BEAN MOCHI / MOCHI KACANG MERAH





In my previous entry I've shown 2 different ways of preparing mochi - Japanese dessert. In this entry I used red beans as the filling and I used glutinous rice flour as the outer coat. I used the ready made red bean paste bought from the cake shop. For red bean mochi I used pink. For recipe please refer  to my earlier entry on Mung Bean Mochi.

METHOD OF MAKING MOCHI FROM MUNG BEAN MOCHI POST


__________________________________________________________________

Tak tahu kenapa saya minat sangat dengan kuih ni. Ini dah masuk kali ketiga saya membuat, pertama menggunakan inti kacang hijau dan menggunakan kelapa kering sebagai salutan luarnya. Kali kedua, saya gunakkan kacang tanah sebagai inti dan salutannya dan ini mochi ketiga saya menggunakan kacang merah manakala salutan luarnya saya gunakan tepung pulut yang disangrai dulu. Kuih yang menyerupai dodol kita memang sedap, manis dan liat-liut.

__________________________________________________________________

Next Post - Butter Rice With Roasted Chicken Thigh and Onion Sauce


__________________________________________________________________

10 comments:

IbuAnisAnas said...

nak try la mochi nih rase tringin plak mencuba..

Nieza said...

kak, sedapnya kuih tu...tapi tak pernah buat lagi..antar ler sini sikit nk rasa yg akak buat tu..hehe

KakAsma said...

kak Paty,mmg tul kata akak kuih mie mmg sedap sangat..dulu masa duk kat jepun rajin beli..sedap sangat..pandai akak buat...

Wanieyra said...

salam kak...

tak pernah makanlah kak, betul ke sedap. resepi dah ada kat sini ke kak...nanti nak try juga le

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Asma, saya tak buat cara Jepun, dia orang uli tepung tu, saya pakai recipe Christine Recipe, dia masak tepung dengan santan pas tu isi inti. Tapi method ni jenuh sedikit sebab tepung tu melekit. Cara kedua Kak buat cara macam buat kuih Koo, cara ni senang sedikit, tepung mentah isi inti dan kukus macam buat tepung gomak.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Wanieyra, SODAP.... tapi bagi orang yang minat kuih-kuih manis, lebih kurang dodol, tepung gomak gitu lah. Ni kuih famous orang Jepun. Kat cni tak tahu mana nak cari...mungkin gerai-gerai kuih Nyonya ada kut sebab kuih ini pun termasuk dalam senarai Kuih Nyonya. Kalau dekat boleh la Kak anta.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nieza nanti Kak anta ya, tapi kena balas balik dengan Chiffon Zebra tu, Kak berkenan color nya.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam IbuAnisAnas , kalau nak cuba sila rujuk resipinya dalam Mung Bean Mochi. Untuk inti saya ambil yang sudah siap - beli dikedai. Tapi inti tu boleh buat inti apa pun. Hujung minggu ni saya nak buat warna kuning pula inti MANGO.

aku said...

sory... saya xjumpe la link utk resepi mochi nie.. boleh bagi link x? tq

aku said...

sory... saya xjumpe la link utk resepi mochi nie.. boleh bagi link x? tq

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...