Pages

Monday, January 24, 2011

TALAM NANGKA






Talam Nangka is another variation of kuih Talam. This time around I used ripe jack fruits. Combination of jackfruits and coconut milk was great and I can see now how the Thai used these two combinations in their dessert. For the recipe I used the basic talam measurement plus 1 cup cut jackfruits to the bottom layer ingredients. To have a nice cut, please ensure that you cut the jackfruits into tiny pieces.

________________________________________________________________

Talam Nangka ini adalah satu lagi variasi talam. Saya menggunakan adunan asas talam ditambahkan dengan 1 cawan nangka yang dipotong halus pada adunan bawah. Rasanya memang sedap. Kombinasi santan dan nangka menguatkan aroma kuih dan membuat talam ini mempunyai rasa yang unik. Tidak hairanlah kalau kita lihat masyarakat Thai amat mengemari buah nangka ini dan hidangan pencuci mulut mereka banyak menggunakan kombinasi nangka dan santan. Cubalah memang lemak dan sedap.

__________________________________________________________________

Next Post - Rendang Ayam


_________________________________________________________________





8 comments:

Sofea said...

salam...k.paty dok penang kat area mana..nak p mkn talam nangka nii..;))

Nuridah said...

Salam Kpaty, nur dtg bawak tupperware kosong ni...nak mintak akak isi talam nangka...ishh sedap ni kak talam nangka...lemak2 manis gitu...

Iza Akma said...

salam k.Paty,
singgah sini nak mkn talam nangka...terbau2 je wangi nangka tu sampai sini...ada belen lg...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Sofea, saya di Penang kat Tanjung Bunga, tapi la dah dok Ipoh. Dah setahun lebih jadi orang Ipoh. Nantilah raya Cina balik boleh bawa Talam Nangka kat Sofea ya.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Nur, bawala TUPPERWARE besar pun tak Kak bukan boleh makan banyak sangat jamah aje. Diabetic nanti gula naik pula. Suka buat tapi tak boleh makan.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Iza, jemputlah jangan segan-segan, memang buat talam ni untuk makan. Ada balance nangka tu Kak buat Nagasari Nangka dan Pengat Nangka. Minggu Nangka sedunia. Memang semerbak satu rumah dibuatnya.

Rosdi Eunos said...

Saya pun suka talam nangka ni.. dulu dulu selalu buat gak sebab housemate suka.. sbb dah lama tak buat, tak teringat, bila Kak Paty buat nih, mcm terliur la pulak.. tak leh jadi ni. Kena buat gak.. hehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

This is my first attempt and I like the combination of santan and jackfruits. So bila dah buat nanti anta sepotong. Itu pengeras untuk kuih ni.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...