Saturday, January 29, 2011

FISH CURRY / KARI IKAN


Another Nasi Kandar famous dish Fish Curry. There are few variations of curries, the Mamak, the Nyonya, the Indian and the Malay curries. When come to this dish definitely I preferred the Nasi Kandar version. The taste is delectable and the aroma is fantastic. I remembered during my school days, I used to cook curry but was never been appreciated by my siblings. They said my curry doesnt look like curry, more towards kuah lemak. From there on I learned to master the skill of cooking curry. I got the technique of cooking good mamak curry during my stay in Penang. You know Penangnites made cook curries. So here what I learnt.

INGREDIENTS
6 slices fresh fish - I used Chenahak / 6 potong isi ikan
3 packet fish curry powder - I use Baba's - mix with 1/2 cup water
d Baba's / 3 paket serbuk kari ikan campur dengan 1/2 cawan air
1 large onion slice thinly / 1 bawang besar mayang halus
5 cloves garlic - slice thinly / 5 ulas bawang putih mayang halus
2 tbsp mix fenugreek / 2 sdb halba campur
3 strand curry leaves / 3 tangkai daun kari
7 okra / 7 biji bendi
3 fresh tomatoes cut into 4 / 3 biji tomato segar belah 4
2 cups thick coconut milk / 2 cawan santan pekat
2 cups thin coconut milk / 2 cawan santan cair
1 cup water / 1 cawan air
1 cup tamarind juice / 1 cawan air asam jawa.
3/4 cup oil / 3/4 cup oil

PREPARATION

Heat up a pot and saute the onion and garlic until aromatic. Add in curry leaves and fenugreek./ Panaskan minyak tumiskan bawang dan bawang putih. Tumis sehingga kekuningan dan naik baunya. Masukkan halba dan daun kari.

Add the curry paste into the pot and do a few quick stirs. / Masukkan rempah kari yang dibancuh bersama air.

Add water and bring it to boil. Then add the fish. Add the thin coconut milk and salt to taste. Sim for a few minutes. / Masukkan air dan renehkan. Masukkan ikan dan santan cair, garam secukup rasa. Biarkan reneh beberapa minit lagi.

Add in okra, tick coconut milk and tamarind juice. Sim until fishes are done.Lastly add in fresh tomatoes. /Masukkan bendi, santan pekat dan air asam jawa. Masak sehingga naik minyak baru masukkan belahan tomato. Padamkan api dan hidang


__________________________________________________________________

Kari Ikan, Kari Kepala Ikan adalah salah satu lagi memu favorite Nasi Kandar. Kari ini terdapat berbagai jenis, ada kari Mamak, kari Nyonya, kari India dan kari Melayu. Apa pun bila bab kari ini saya lebih suka cara masakan kari Mamak. Pedas, sedap, dan rasanya seimbang dengan masam-masam. Biasanya untuk menambahkan masam pada kari saya akan letak belahan buah mangga. Selalunya mangga telur tapi untuk kali ini saya tidak memasukkan mangga kerana tiada mangga. Kari yang sedap dan cantik kena pandai imbangkan antara rempah dan asam. Se elok-eloknya kalau memasak kari janganlah sampai terlalu cair atau terlalu banyak minyak. Jangan takut menggunakan rempah, kari  yang kurang rempah tidak menampakkan keceriaan pada kuahnya. Apa pun "practice....practice......" baru boleh mendapat kari sehebat kari Nasi Kandar.

__________________________________________________________________

Next Post - Stir Fried French Beans With Cherry Tomato


__________________________________________________________________

4 comments:

izahdaut said...

kak paty dah lama saya tak makan kari ikan..biasanya kari kari ni mmg belah utara lah yang paling best kan..boleh try resepi akak ni

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Peram satu malam, esok cicah dengan roti Benggali, lagi sedap, Izah anta roti, Kak anta kuah apa macam?

Nieza said...

akak, saya suka mkn gulai ni...haha kalau org penang panggil gulai ikan la...akak sebut nasi kandaq tu yg buat saya bertambah terliur tak sabar nk blk penang..:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Nieza orang Penang Ke? Belah mana? Ni Kak tengah dok belajaq masak daging hitam nasi kandaq. Nanti pas Kak post kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...