Pages

Thursday, January 27, 2011

KURMA AYAM /CHICKEN KURMA


Chicken Kurma is an Indian recipe that was popularly accepted by Malaysian. One of top Nasi Kandar menu.This dish serves well with plain rice or Malaysian popular rice for wedding and functions - Nasi Minyak. In this dish chicken is simmered in a creamy spices sauce. For this dish I used the ready made kurma powder, it's good enough. There are a few brands like Baba's, Adabi and Alagappa's. If you want it hot add some green chilies. Here goes PATYSKITCHEN Chicken Kurma :-
Masakan popular dari India yang dipopularkan oleh pengusaha Nasi Kandar di Malaysia. Kurma Ayam merupakan salah satu top 10 masakan popular restuarant Nasi Kandar. Boleh dikatakan masakan 1 Malaysia yang digemari oleh masyarakat Malaysia. Biasanya digukan dengan Nasi Minyak. Juga merupakan masakan popular dimajlis-majlis kenduri.  Saya kalau masak ayam kurma ni suka selitkan sekali dengan telur rebus. Rasanya yang lemak boleh dihilangkan muaknya jika ditambahkan sedikit cili hijau yang dikisar. Ini boleh menambahkan kuah menjadi lebih pedas sedikit.

Next Post - Fried Chicken With Caramalized Onions

10 comments:

Unknown said...

sedapnya kurma ni kak..lama tak msk kurma ni.akak dok penang kat area mana yer?mana tau kot berjiran hehe

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Nieza, Kak sekarang di Ipoh, dua tahun dahulu kat Penang, kat Tanjung Bunga. Memang belajar kurma, kari, dalca, daging masak nasi kandar semua belajar dengan mami Penang.

Sofea said...

salam k.paty..kita dtg nak minta kurma semangkok..semua masakan akak mmg world lahhh...;)

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Sofea, bukan setakat semangkok, seperiuk Kak post laju kat Penang ok.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..
ermmm..ayam kurma ni nampak sedap dan pekat...nyum nyum nyum

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Sue, hem.... Kak memang suka kurma pekat-pekat baru puas rasa rempahnya.

Unknown said...

Terima kasih kak paty...resepi y special mcm original india

Eh! Pop Media said...

Salam. Saya Amir dari iluminasi.com. Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam post ini.

Resepi tidak akan diambil. Namun, kredit dan link kepada post ini akan diberikan.

Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: https://iluminasi.com/bm/resepi-kurma-ayam-atau-daging-bawang-goreng.html

Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi saya dengan kadar segera di amirwrites_271@yahoo.com.

Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai :)

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
..................................................................

▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

.................................................................

▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
..................................................................

▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

...............................................................


Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...