Pages

Wednesday, January 26, 2011

SAMBAL TUMIS UDANG/ SHRIMP SAMBAL



Look at the colour, you know it's hot.....yeah it's Prawn/Shrimp Sambal that goes well with Nasi Lemak or rice. I cooked this to supplement my Chinese course menu. It will be much better if you can add in some "petai" to infuse the sambal with its exotic flavour and aroma. I couldn't find any "petai" so I made it plain. Good sambal udang depends so much on how you put the right balance between spicy, sour, salty and tint of sweetness from the fresh shrimps. Try this recipe from PATYSKITCHEN.

INGREDIENTS

1 kg medium size shrimp / 1 kg udang segar
1 onion cut round / 1 biji bawang besar potong bulat
3/4 cup cooking oil / 3/4 cawan minyak masak
3 tbsp palm sugar / 3 sdb gula merah
2 tbsp sugar / 2 sdb gula
5 tbsp tamarind juice / 5 sdb air asam jawa
salts to taste / garam secukup rasa

Ingredients to be blended
35 dried chilies - soak / 35 biji cili kering
3 onions / 3 biji bawang besar
1" shrimp paste (belachan) / 1"belachan.

PREPARATIONS

  1. Combine all spice paste ingredients in a blender and blend well./ Blend semua bahan belnd hingga halus
  2. Heat up cooking oil, add in the blended spice paste and stir-fry until fragrant. / Panaskan minyak dan tumis bahan blend sehingga garing dan naik baunya.
  3. Add in shrimp & continue to stir-fry for about 2-3 minutes./ Masukkan udang dan kacau rata. Masak 2-3 minit. 
  4. Add in water, tamarind juice, bringing it to a quick boil. Add in salt, sugar & kaffir lime leaves. Dish out & serve hot./ Masukkan air, air asam jawa  dan terus masak. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan hirisan bawang besar dan padamkan api.
__________________________________________________________________

Sambal Udang ni saya masak bersama dengan Chinese Course Menu saya ari tu. Orang Melayukan macam mana pun tekak ni mesti nak kena dengan yang pedas-pedas. Ramai yang tahu membuat Sambal Tumis, tetapi tahukah apa yang membeza sambal tumis dari dapur A ke dapur B, bahan sama tetapi kenapa yang A lebih sedap dari yang B? Tahu apa rahsia sambal tumis sedap?????.

Hemm.... ini yang saya pelajari dari arwah umi, kalau hendakkan sambal tumis sedap...

1.  Paling penting pilih cili yang tidak pedas. Biasanya warnanya agak gelap sedikit dan kerinting. Rebuskan cili untuk elakkan dari rasa maung cili.


2. Pastikan semasa menumis, biarkan bahan tumis tu betul-betul naik minyak dan garing. Ini bukan sahaja mencantikkan sambal malah cili benar-benar masak untuk mengelakkan sakit perut dan cirik berek.

3. Pastikan anda menbuat keseimbangan antara rasa, pedas, masin, masam dan manis. Manis pada sambal biarlah manis yang datang dari udang bukan dari gula.

Pastikan 1 dan 2 dipraktikkan dengan sempurna, insyallah Sambal Udang anda akan jadi WORLD SAMBAL UDANG. Sambal Udang yang manis boleh membantutkan selera. SELAMAT MENCUBA!!!!!!!
__________________________________________________________________


Next Post - Pennes With Tomato Sauce

__________________________________________________________________

2 comments:

Sofea said...

salam k.Paty..tgk samabl udang akak pun dh tau mesti world punyer...tq dgn petua2 yg diberikan..:)

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Thanks Sofea, Kak lupa satu tips yang paling penting, tetang pemilihan cili kering. Kena pandai pilih selalunya elok ambil yang gelap sedikit dan kerinting. Cili ni menjadikan sambal kita cantik warnanya dan tidak maung dan tidak pedas. Renung...renungkan la...

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...