Pages

Monday, January 17, 2011

CHEESSY ROASTED MUSHROOM SOUP




My youngest, Aribah, choice of food is a bit different from her other sibling,  she prefers Western over the normal cooking. Creamy soups and breads are her No:1 favourites. She had been asking for fresh mushroom soup for quite sometimes. I decided to meet her request last weekend. Here is her favourite creamy soup - Cheessy Roasted Mushroom Soup.


INGREDIENTS
  • 1  cup  chopped onion / 1 cawan bawang besar cincang
  • 2  garlic cloves, minced / 2 ulas bawang putih cincang
  • 3  cups  chicken broth / 3 cawan stok ayam
  • 1  (16-ounce) package fresh mushroom / 1 bungkus cendawan segar
  • 2 1/2  cups milk or cream / 2 1/2 cawan susu atau krim
  • 1/3  cup  all-purpose flour / 1/3 cawan tepung all purpose
  • 1/4  teaspoon  black pepper / 1/4 sdt lada hitam
  • 8  ounces  light processed cheese, cubed / 8 oz keju (apa-apa pun boleh)
  • 2 tbsp butter / 2 sdb mentega

PREPARATION


Roast the mushroom in the oven for 5 minutes. / Panggang cendawan dalam oven selama 5 minit.

Heat a large nonstick saucepan , heat up butter, over medium-high heat. Add onion and garlic; saute 3 minutes or until tender. Add broth and mushroom. Bring mushroom mixture to a boil over medium-high heat. Reduce heat to medium;  cook 10 minutes./ Dalam kuali lain panaskan mentega, tumis bawang besar. Masukkan bawang putih dan masak hingga naik bau dan kekuningan. Masukkan cendawan panggang tadi dan stok ayam. Masak di atas api sederhana selama 10 minit.
Combine milk and flour, stirring with a whisk until well blended. Add milk mixture to mushroom mixture. Cook 5 minutes or until slightly thick, stirring constantly. Stir in pepper. Remove from heat; add cheese, stirring until cheese melts./ Satukan susu dan tepung, kacau sehingga sebati. Masukkan lada hitam dan garam. Alihkan dari api, masukkan keju kacau sehingga keju cair.
Place one-third of the soup in a blender or food processor, and process until smooth. Return pureed soup mixture to pan./ Letakkan 1/3 daripada  sup ke dalam blender atau food processor kacau sehingga licin. tuangkan semula bhan sup tadi ke dalam periuk. Masak seketika.

_________________________________________________________________________

Cheessy Roasted Mushroom Soup ini adalah permintaan anak bongsu saya. Anak dara yang seorang ini citarasanya agak berbeza dengan kakak-kakaknya yang lain. Makanan pilihan adalah ala-ala kebaratan sedikit. Biasala kalau selalu 4 lawan 1, yang 1 tulah selalu kalah. Tetapi kali ini terpaksalah saya ikuti kehendaknya, dah lama sangat minta mushroom sup ini. Saya buat yang simple aje, cuma kali ini saya panggangkan cendawan segar dan masukkan sedikit cheese. Cara membuat adalah sama seperti sup-sup berkrim yang lain.  Sup seperti ini sesuai dimakan dengan roti. Selalunya saya akan sediakan garlic bread ataupun french loaf biasa.

Kebetulan ada lebih crouton (roti yang dipanggang dan dipotong kecil-kecil) saya taburkan aje diatas. Sedap, lemak dan berkerim tetapi bukan pilihan saya, tekak orang Melayu jamah-jamah aje boleh la.
_________________________________________________________________________
Next Post - Wanton Bag/Uncang Wanton


_____________________________________________________________________________________

2 comments:

Nina Suria said...

salam paty kita datang buat kunjungan balas :)

cantek blog, luv ur photo too

p/s sop cendawan ni mmg kegamaran anak2 kita juga

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Hey thanks Nina, datang lagi ya, banyak lagi yang boleh kita share.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...