Monday, January 05, 2015

SAYUR ASEM JAWA


Sayur asem Jawa ini lebih kurang macam asam rebus sayur....masam dan berkuah. Pilihan sayur bergantung kepada kegemaran masing-masing...ada yang letakkan nangka muda, belinjo dan labu air. Saya menggunakan bahan yang mudah dapat dan untuk menjadikan ianya lebih masam saya blend tomato hijau dan kurangkan asam keping..rasanya lebih fresh.

Sayur asem ini sedap dihidangkan bersama nasi panas.



Sayur Asem Jawa
Prep time
Cook time
Total time



Author: PATYKITCHEN
Recipe type: Soup/Vegetables
Serves:  4 -5 pax

Ingredients
For The soup
  • 2 tongkol jagong rebus dipotong 3
  • 200 g bunga kobis dipotong ikut bunga
  • 1/2 betik muda dihiris menyerong
  • 5 kacang panang dipotong 2" panjang
  • sedikit daun selada
  • garam dan perasa ecukup rasa
  • 1/ 2 liter air
  • 1 keping asam gelugor
  • 2" lengkuas dititik
For Blending
  • 2 biji tomato hijau
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 bawang besar 
Blend semua bahan sehingga halus

 Instructions
  1. Masukkan air, bahan  blend , lengkuas dan asam keping ke dalam periuk  dan renehkan
  2. Masukkan betik muda dan bunga kobis..biar seketika sehingga agak empuk edikit
  3. Masukkan garam lada sulah dan perasa
  4. Akhir sekali maukkan kacang panjang dan selada
  5. Padamkan api dan angkat.
Nota : Pilihan sayuran bergantung kepada selera masing-masing. Jika suka pedas boleh blend 2 biji cili merah bersama bahan blend.





Recipe Source :- PATYSKITCHEN

@PATYSKITCHEN, all images & content are copyright protected. please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe. Thank You

1 comment:

Rosdi Eunos said...

saya tak kira dah sayur apa, nampak jagung tu terus mengidam. Dulu mak angkat kat jalan imbi kalau masak sup sayur mesti ada jagung best! Tengok resepi ni, macam tak payah makan ngan nasi pun mesti licin!

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...