Pages

Thursday, March 01, 2012

TENGGIRI MASAK PESMOL / MACKEREL IN TURMERIC GRAVY



This delicious Pesmol recipe originated from Sundanese. I found the recipe in Chef Wan cookbook - SEDAP......yeap...really sedap....(delicious). There are two ways of doing the pesmol fish, one with coconut milk and the other one is without coconut milk. This recipe here is with coconut milk. Serve best with rice.


Kalau tidak silap pengiraan saya resipi ini asalnya dari Sunda Indonesia, walau bagaimana pun sumber resipi ini saya dapat dari buku masakan Chef Wan - SEDAP......memang sedap pun.....anak-anak saya cukup suka. Apa jenis ikan pun boleh digunakan, Kepekatan kuat bergantung kepada masing, kalau hendak pekat kurangkan air, kalau hendakkan cair tambahkan air. Begitu jugalah dengan kepedasan nak pedas tambah cili dan kalau tak nak kurangkan.

Sebenarnya terdapat dua jenis pesmol, ada yang bersantan dan ada tidak....saya biasanya makan yang tidak bersantan,....seketika dulu pembantu rumah saya rajin masak pesmol ini, asal kita hendak keluar rumah aje....minta saya belikan "kemiri" - buah keras. Itulah rahsia kesedapan masakan ini "kemiri" buah keras. Best makan dengan Nasi panas dan ulam sambal belacan.

Next Post- Macadamia Nut Cookies

3 comments:

Liza said...

nmpk pun dah tau sedap, tak yah nk masak kuah lain dah...kan kak...ada lagi tak? hihihihi

Mas said...

mengeliurkan betoi nengok ikan tu kak...
rasa nak cari nasi jerkk...

Kak Nik Ja said...

salam kak pat...singgah again...unik arr name pesmol tuh..kala ucep wan punya resepi memang cukup kaya dgn rempah ratus nya...smells so good!! (mcm la kita bole smell...:))

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...