Sunday, June 03, 2012

RED SNAPPER FISH HEAD SOUP





This soup always remind me of my childhood days. Mom used to cook this for us. Very rare people make fish head for soup but to those who had tried this before would agreed with me that it is very tasty and satisfying for either lunch or dinner. There are a few variations of this soup but I preferred it with pounded black peppercorn. A bit spicy but it is wonderfully delicious and healthy.


Fish Head Soup

1 red snapper fish head cut into pieces / 1 ekor ikan merah/jenahak bahagian kepala
-di potong 3bhgian
7 shallots - pounded / 7ulas bawang merah ditumbuk
5 garlic pounded / 5ulas bawang putih ditumbuh
1 " ginger pounded /1inci halia ditumbuk
1 tbsp black pepper corn pounded / lada hitam ditumbuk halus
3 potato quatered /3 biji kentang dibelah 4
1 carrot cut into small size / 1 batang lobak merah dipotong kecil
3 strand green onion / 3btg daun sup
2 strand chinese celery / 2btg daun bawang
salts to taste / garam secukup rasa
500 ml water / 500 ml air
Cara-caranya
1. Clean fish and set aside. /  Cuci ikan dengan bersih dan bilas air lalu
2.Saute all pounded ingredients  till fragrant  /  Tumis semua bahan yang ditumbuk hingga naik bau wanginya
3.Add water, potato and carrot till slightly tender. Then add fish salts and chicken cube / Masukkan air,kentang,karot tunggu hingga sedikit empuk. mendidih, kemudian masukkan ikan garam dan sedikit pati cube ayam. Apabila kentang telah lembut,masukkan hirisan daun sup dan hirisan daun bawang.
4. Tambah garam secukupnya jika kurang masin.


Sup ikan selalu mengingatkan saya zaman kanak-kanak saya. Arwah umi selalu memasaknya dan selalu menjadi kegemaran kami adik beradik ditambahkan lagi dengan hirisan kentang dan karot. Biasanya arwah umi akan masukkan sedikit lada hitam yang ditumbuk jadi sup tidak akan menjadi terlalu muak. Ikan yang sedap diguna untuk memasak sup ini adalah ikan merah atau ikan jenahak...memang manis dan sedap.


 Next Post - Sweet Sour Dory Fillet With Rice/ Ikan Dori Masak Masam Manis


5 comments:

Amie said...

Kak Patyyyy....
nak mata ikan jenahak... sedap! Nak dua2 belah matanya ye...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Wah Allah..maka jadilah ikan tu Kassim Selamat....aduhai...memang sedap pun bahagian tu amie, Amie sebelah akak sebelahlah....

CitarasaKu said...

Salam Paty....sedapnya sup ikan bukan senang nak dapat ikan fresh macam nie. Kena tunggu awal awal kat pasar. Emmmm terliur dah...

maz said...

Salam rinduuu kak patyy..waaa sdpnya menu2 kat dpur kak ni...lamanya xbuat bw...mlm ni bru terasa nk buat n3...lama benar bertapa..hehe..smga kak sklrga sihat hendaknya..

Anonymous said...

You have posted a great site.
My blog :: snapper fishing charters in melbourne

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...