Pages

Thursday, June 09, 2011

KUIH LAPIS /STEAM LAYERED KUIH

This steam layered kuih is a popular Malaysia delicacy. There are a few variations of this kuih, the Peranakan Nyonya version, the Malay version, the Thai version and even the Filipino version.The common version is steam in a tray (baking sheet). However for this recipe I used a mini mold to steam the kuih. Much easier to manage the kuih with the mini mold instead of the baking tray.

A bit tedious from the usual process, however I love the result, it's easy to serve and presentable.

INGREDIENTS
2 cups rice flour / 2 cawan tepung beras
2 cups wheat flour / 2 cawan tepung gandum
2 cups sago flour / 2 cawan tepung sago
2 cups sugar / 2 cawan gula
11 cups coconut milk / 11 cawan santan
1 tsp vanilli / 1 sdt vanilli

PREPARATIONS


Simmer coconut milk and sugar till steamy. Remove from heat and rest to cool../ Masak santan dan gula sehingga naik wap. Alih dari api dan sejukkan.

Combined all flour and pour coconut mixture into the the flour mixture. Sieved and add vanilli. Divide mixture into three. Color the three portion with your favorite colors/ Satukan semua tepung dan tuangkan adunan santan yang disejukkan ke dalam adunan tepung. Kacau rata sehingga menjadi adunan lincin, tapis dan masukkan vanilla. Bahagi adunan kepada tiga warna pilihan anda..

Heat up steamer and steam kuih layer by layer until complete / Panaskan kukusan dan kukus kuih lapis demi lapis sehingga habis.

Steam each layer for 1 minit / Kukus setiap lapis selama 1 minit.

Leave to cool before removing from the mold / Sejukkan dahulu sebelum keluarkan dari acuan .

Note From The Cook :-

The steaming process is quite tedious, you got to be fast to ensure that each layer don't dried up too fast. / Proses mengukus lapisan kuih ini adalah agak rumit, pastikan anda melakukanya dengan pantas bagi memastikan setiap lapisan tidak terlalu kering sebelum memasukkan lapisan baru.
  
_________________________________________________________________


Kuih Lapis ini adalah kuih lapis biasa yang dikukus menggunakan loyang, tetapi untuk kali ini saya mengukus kuih dengan menggunakan acuan kecil. Ini bagi mengelakkan kerumitan dari segi memotong kuih ini. Saya kurang arif dari segi memotong kuih lapis ini, kerap kali kurang kemas jadi kali ini saya cuba menggunakan acuan kecil. Agak rumit tetapi saya rasa berbaloi. Terpulang kepada kesukaan masing-masing, dengan menggunakan resipi yang sama kuih ini boleh dikekalkan dengan cara aslinya.

Next Post - Breakfast Menu

__________________________________________________________________

1 comment:

Kak Rose said...

Salam Paty, cantiknya kuih lapis tu... kalaulah dapat nak ngap seketul... sedap!

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...