Pages

Monday, November 25, 2013

ASAM PEDAS UTARA AKA ASAM REBUS


Orang sebelah utara memanggilnya asam pedas...rasanya sebelah selatan memanggilnya asam rebus...ha..ha..resipi yang cukup sedap kalau dihirup. Saya masak ini semalam..ada kekawan tanya macam mana cara saya jadi saya ambil kesempatan ini untuk kongsikan cara saya.

Biasanya direbus aje...tapi kali ini saya buat tumis darat..., direbus semua bahan kemudian bawang putih dan bawang merah saya hiris ..tumis dan curah dalam rebusan..asam rebus. Saya suke cara ini kuah asam rebus nampak lagi berseri. Paling sedap kalau dapat dimasukkan hirisan nenas. Nenas menjadikan asam rebus ini lebih manis sedikit. Saya juga masukkan baby timun untuk menampkan keceriaanya dengan kehijauan..dan tidak lupa daun kesom dan bunga kantan.

Asam Rebus Ikan Parang 
Favourite Northern cuisine...asam rebus..is a simple Malay dish with sourish taste

5 - 6 potong ikan parang..boleh gunakan apa-apa ikan pun boleh
5 tangkai daun kesum
1 tangkai bunga kantan
5 biji baby timun belah dua ( boleh juga guna bendi)
1/4 hirisan nenas
2 keping asam gelugor/asam keping
garam secukup rasa

Bahan Giling/Blend
7 tangkai cili kering
5 batang cili merah hidup
7 biji bawang merah
1/2 " belacan
1" kunyit hidup

Blend semua bahan sehingga halus.

Cara Membuatnya

Masukkan bahan giling bersama 1.5 litre air.
Masukkan asam keping dan didihkan
Masukkan ikan dan daun kesom dan bunga kantan, nenas dan timun
Masukkan garam secukup rasa.
Renehkan..

Bahan Tumis darat
7 bii bawang merah hiris nipis
5 bii bawang putih hiris nipis
1 sdb jintan manis
2 tangkai cili kering potong 3
3 sdb minyak masak

Panaskan minyak tumis bawang merah dan bawang putih sehingga kekuningan. Masukkan jintan manis dan cili kering. Angkat dan curah dalam kuah asam pedas. Biar seketika dan padamkan api.

© PATYSKITCHEN. All images & content are copyright protected. Please do not use my images without prior permissiangkai bungaon. If you want to republish this recipe, please re-write 

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...aduh k paty tetiba terasa air liur mengalir kt tepi mulut...kecur...klu dpt hirup ni aduhhh

tun_telani said...

Salam kak paty.. kecur tengok. mmg tun peminat asam pedas, letak daun kesum2 byk, sedapp.

Unknown said...

sedapnyer.. tengok pun dah terliur.. kene masak ni nanti

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...