Pages

Sunday, October 07, 2012

BINGKA AMBON - AN EVENING WITH EVON KOW


Wah Seng cooking class was a great way to learn new things and a great therapy for boring weekend...ha..ha.. I joined the cooking class last Saturday and I enjoyed the company of new friends.... I learned more about Indonesian sweet treats like Bingka Ambon, Lapis Surabaya and Kuih Mangkok  from , our chef Evon Kow, who has 25 years of experience in the culinary industry. She demonstrated how you can prepare these great Indonesia favourite.

I love Bingka Ambon so much. This kuih is the reminiscent of the Chinese Honey Comb Kuih

This cake hails from Medan and those who visit Medan Indonesia will definitely buy this cake. It is made with with tapioca starch, eggs, coconut milk, sugar and yeast. Coconut milk spoils easily, so the batter can't be fermented for too long. 2½-3 hours would be about right. 
The batter should have lots of bubbles after it's fermented. 

Traditionally, kuih bingka ambon is made in small pieces using a brass mould heated over charcoal. In the class we baked the bingka Ambon using the muffin pan, the cake would have beautiful honeycombs and a soft chewiness from top to bottom.



(A)
250ml fresh coconut water
5 pieces Kaffir leaves

(B)
50 g flour
1 1/2 tsp instant yeast
90 ml water

(C)
5 egg yolks
250 g caster sugar
1/2 tsp vanilla essence
150 g tapioca flour
100 g rice flour
1/2 tsp salts
180 ml water
few drops yellow colouring (optional)

Method

  1. Boil (A) in saucepan till boil. Leave to cool.
  2. Mix ingredients (b). Leave aside for 15 minutes until foamy
  3. Combine (C) to become paste. Set aside. Strain mixture into abig bowl and leave for ferment for 2-3 hours until foamy.




Grease muffin pan. Preheat muffin pan for 2-3 minutes. Pour batter in pan and bake in preheated oven at 180 deg cel for 25-30 mins. When cake is cooked, turn to grill and bake until golden brown. Leave the cake to cool before unmoulding.


Saya memang meminati kuih-kuih dari Indonesia, kalau ke Indonesia terutama di Medan saya pasti akan membeli 3 jenis kuih ini iaitu Lapis Betawi, Lapis Surabaya dan Bingka Ambon. Kebetulan saya mempunyai saudara yang membuka bakery di Medan, jadi kuih-kuih ini pasti akan saya beli. Memang teringin sekali hendak berlajar membuat kuih-kuih ini tetapi tidak pernah berkesempatan dan tidak ada guru untuk mengajarnya. Kebetulan masa saya membeli bahan-bahan kuih saya dimaklumkan oleh tokek kedai bahawa Evon Kow akan mengadakan kelas membuat kuih Indonesia..jadi saya terus mendaftarkan diri. Inilah peluang yang ada jadi sesibuk mana saya...saya cuba mencari masa untuk menghadiri kelas yang dianjurkan.

Pada mulanya saya sangkakan membuat kuih-kuih ini adalah rumit tetapi setelah mengikuti kelas Evon..rasanya saya mampu membuat kuih ini dengan sendiri..terutamanya Bingka Ambon ini, tetapi versi yang saya berlajar ini adalah versi mini menggunakan acuan muffin. Asalnya Bingka ini dibakar dalam acuan tembaga seperti mana kita membuat Kuih Bakar. Bingka ini kalau dipotong kita boleh lihat ia bersakar seperti mana Kuih gula hangus..tetapi oleh kerana resipi ini dibakar menggunakan acuan muffin..sakarnya kurang jelas dilihat dalam gambar ini. Adunan kuih sebelum dibakar perlu diperap sekurang-kuranya 2 jam..dan selepas 2 jam ia kelihatan seperti bebuih. Adunan yang telah diperap jika tidak berbuih...dikira tidak menjadi dan tidak perlu dibakar. memang sedap kuih ini..biasanya di Indonesia warnaya ialah kuning..tetapi di dalam kelas ini..Chef Evon membuatnya plain tanpa warna. Memang sedap dan sesuatu yang anda perlu cuba.

Next Post - Kuih Mangkok

4 comments:

Azie said...

I love bingka ambon so much

izahdaut said...

hmm kalau abang ipar saya balik medan, mesti ada buah tangan bingka ni.. warna nyer kuning tapi dibuat dlm loyang yang besar. mmg sedap :-) best la kak paty dah pandai buat

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Izah..akhirnya sampai juga hajat..kata Evon di sana dia orangbakar pakai acuan tembaga..nanti nak suruh kawa cari lepas tu nak pakai acuan besar pula barulah ampak sarangya

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Me too Azie sebab tu akak sanggup pergi berlajar buat...

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...