Pages

Wednesday, November 07, 2012

MEE REBUS TULANG


Wow this is absolutely marvelous. I really love Mee Rebus. So far that I;ve tasted were Mee Rebus Haji Wahid which is i Johor Baharu, Mee Rebus Ramli which is in the town I stay and of course Mee Rebus Mamak in Penang. All Three are superb but the best is Mee Rebus Haji Wahib. I never miss it if I have the opportunity to visit Johor. Well no one know their secret recipe but it was damn good. Recently I got some meats and bones from the :"qurban" so I decided to make this Mee Rebus. I don't really have the recipe but I goggled around and found one in Ceria Resipi.blogspot. Here recipe looks so tempting so I followed her with a tweak that suit my taste bud so here goes the Mee Rebus Tulang Recipe

RESIPI MEE REBUS TULANG

Bahan-bahan ( 4-5 org )

600 gm mee kuning (SPEGHETTI PUN BLH)
Taugeh agak dicelurkan
3-4 biji kentang (tgk saizlah eh) direbus di hiris 
3-4 biji telur direbus - di hiris nipis
3-4 kpg tauhu di goreng
lada merah n bawang merah
Cucur udang - saya buat cucur udangbiasa aje dihiris
Cili Hijau  dihiris
Bawang Goreng buat taburan
caipo n limau kasturi


Untuk Kuahnya
*7 biji bawang merah
*3 ulas bawang putih
 *3 batang serai
*1 inci lengkuas
*1/2 cawan udang kering
1 packet rempah kari daging
2 sb campuran ketumbar jintan disangai
400 gm tulang rusuk (takde tulang daging pun boleh)
1 1/2 cwn santan pekat
1 cawan taucho
1 1/2 sb gula merah
garam n perasa jika suka
3 ketul keledek kuning direbus dan dilecek




Cara-cara

Rebus tulang hingga empuk.... Bila tulang hampir empuk masukkan taucho dan biarkan mereneh.... 

Kemudian masukkan santan pekat...

Sementara itu dikuali lain... tumis rempah dan bahan blend hingga garing.... dan naik minyak

Kisar ketumbar jintan yg telah disangai td, masukkan kedlm bahan tumis... biar garing dan naik bau... masukkan bahan tumis kedlm kuah rebusan daging tadi.....

Masukkan gula merah, garam n perasa jika suka..... Biar hingga kuah pekat... (boleh letak keledek, kentang atau tepung jagung utk memekatkan kuah)

Rebus mee dan celur taugeh.. kemudian tapis.....

Potong kentang, tauhu, telur, lada merah n bawang ikut suke nak potong camaner..
letak mee, taugeh n bahan lain termasuk cili hijau dan limau kasturi... tuanglah kuah kat atasnyer..... siap....



Sebut aje Mee Rebus rmai akan teringat Mee Rebus Haji Wahidkan. Sedap dan entah apa resipinya tak ada siapa yang tahu..ialah rahsaia perniagaan. kebetulan baru ini dapat daging kurban saya teringin sekali hendak membuatnya jadi saya goggle dan jumpa resipi dari Ceriaresipi.blogpot.com nampak sedap dan tuan punya badan pula menyatakan ianya resipi mee rebus haji Wahid jadi saya cuba..cuma saya buat beberapa perubahan sedikit..sebab saya sukakanya lebi berempah jadi saya tambahlah rempah daging dan ketimbar lebih sedikit. Saya tidak letakkan cili boh kerana saya sukakan kuahnya pekat dan kekuningan. Buat sedikit cucur udang cara saya..sebaiknya jalau dapat cucur udang yang ranggup tetapi dek tak pandai saya guna car saya aje. Mak aii memang sedap lebih-lebih lagi dapat tulang som-som yang boleh disedut isinya dengan straw. memang puas hati lah..insyallah cuti Deepavali ni nak try lagi.

Next Post - Orange Cupcake

3 comments:

Ayam said...

Salam Paty...sebut saja mee rebus sudah terliur memang lama tak makan mee rebus buatan sendiri..haha makan kat kedai saja.

Gee® said...

Mengancam...!!

Marsita Yahya said...

Salam Kak, emm ngancam mee rebus ni...buat rasa lapor aje.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...