Pages

Thursday, September 07, 2017

SAYUR RAMPAI JAWA


Masakkan orang Jawa lagi, sayur ini ibarat saya campur banyak bahannya tahu tempe suun fucuk kacang panjang pedal dan apa sahaja yang kita inginkan Untuk resipi ini saya gantikan pedal dan udang dan saya juga skip santan bagi saya bahan yang sedia ada udah memadai. Sayur ini sedap makan bersama nasi terutamanya kalau kita buat nasi ambeng dan juga sesuai makan bersama lontong kering


Sayur Rampai Jawa

Sayur rampai ini terkenal dikalangan masyarakat Jawa Malaysia,, rampaian sayuran bersama tahu tempe dan suun. Biasanya makan bersama nasi ataupun lontng
Bahan2 utk diblend/tumbuk :


  • 3-4 biji bawang merah
  • 2 - 3 biji bawang putih
  • 2 batang erai
  • 2 ' Halia 
  • 2" Lengkuas 
Bahan2 :


  • 2 - 3 biji Ubi Kentang dipotong mengikut citarasa msg2 & goreng
  • 2 keping Tauhu  dipotong mengikut citarasa msg2 & goreng
  • 2 - 3 peket Tempe dipotong mengikut citarasa msg2 & goreng
  • 100 g Pedal Ayam - optional - saya potong kecil perap ngan garam kunyit & goreng
  • 5 tangkai Kacang Panjang  dipotong serong
  • 3 sdb Cili boh segera/Cili kisar homemade 
  • 2 biji Cili Merah dipotong serong
  • Suhun & Fucuk - potong mengikut citarasa & rendam dlm air sampai lembut
  • Cili kering - optional - saya guna cili kering pedas dipotong serong & basuh
  • Kicap pekat / Kicap lemak manis - saya guna kicap lemak manis *sukatan kena agak2 yer samada nk gelapkn/cerahkn
  • Maggi Secukup Rasa - optional - saya guna 1sudu kecil
  • Santan Pekat dlm 2-3sudu besar
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa
  • Minyak utk tumisan
Cara menyediakannya:


  1. Panaskn minyak, goreng cili kering sekejap lps tu masukkn bahan2 yg ditumbuk/blend...
  2. tumis sampai naik bau, kemudia masukkn cili kisar...kacau agak2 sampai naik minyak baru masukkn kicap, santan , maggi secukup rasa , garam & gula ..
  3. kacau lg dlm 2-3minit masukkn kacang panjang, tempe & ubi kentang ..
  4. kacau rata biar sebati baru masukkn suhun & fucuk yg sudah lembut ..
  5. kacau lg sampai sebati semua & rasa dahulu last masukkn tauhu & cili merah .. Kacau sebati ..
  6. *terpulang pd msg2 nk nampak basah atau kering .. kalu kering kena kacau lama sikit yer .. api perlahan


RECIPE SOURCE:  PATYKITCHEN. BLOGSPOT.COM
All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe.


Thank  You.

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...