Pages

Friday, September 08, 2017

ASAM PEDAS DAGING TETEL HAJAH MONA


Maaf jangan tanya saya siapa Hajah Mona saya tidak kenal tetapi resipi asam pedasnya di akhbar MSTAR menarik perhatian saya dan terpanggil untuk mencubanya. Asam pedas ini agak unik dan ini pertama kali saya memasak asam pedas menggunakan kerisik jintan manis dan jintan putih, agak curious dengan bahan yang digunakan makanya saya cuba

Alhamdulillah sedap menepati selera saya and I LIKE ha...ha saya cuma derhaka sedikit dengan memasukkan daun limau kerana saya suka aroma daun limau dalam asam pedas.




Asam Pedas Daging Tetel

Yield: - 5 orang makam
Asam Pedas Hajah Mona ini agak istimewa sedikit kerana menggunakan kerisik dan jintan. Rasanya sedap dan menyelerakan

  • 1 kg daging & bahagian lemak
  • 3 biji kentang belah 4
  • 1 sudu besar lada hitam (kisar)
  • 1 sudu besar jintan putih (kisar)
  • 1 sudu besar jintan manis (kisar)
  • 5 ulas bawang merah (kisar)
  • 5 ulas bawang putih (kisar)
  • 2 sudu kerisik
  • 1 mangkuk air asam jawa
  • 2 genggam cili kering
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • Garam & gula secukup rasa
  • 5 helai daun limau
  • 2cm lengkuas
  • 5 batang serai
  • 5 sudu minyak masak
Cara Penyediaan:

  1. Panaskan minyak. Tumis bawang merah, bawang putih hingga garing.
  2. Masukkan cili, tunggu hingga garing. Masukkan sedikit air.
  3. Masukkan lada hitam, kunyit, jintan manis, jintan putih, serai, lengkuas dan daun limau. Kacau.
  4. Masukkan daging dan kentang. Masak sehingga daging empuk/lembut.
  5. Masukkan air asam jawa dan kerisik.
  6. Tunggu hingga mendidih dan asam pedas daging tetel sedia untuk dihidangkan


RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN. BLOGSPOT.COM
All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe.


Thank  You.-

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...