Pages

Sunday, September 24, 2017

BUBUR PUTIH BUBUR MERAH


Bubur ini bukan sebarang bubur, bubur ini ada ceritanya. Bubur Putih Bubur Merah merupakan sejenis makanan tradisi masyarakat di selatan tanah air terutamanya bagi masyarakat berketurunan Melayu dan Jawa. Makanan ini biasanya disajikan pada hari-hari tertentu seperti ulang tahun perkahwinan, hari lahir, majlis kenduri dan sebagainya.

Saya masih ingat lagi jika tiba hari ulang tahun arwah abah, umi pasti menyediakan bubur ini....namanya orang Jawa makanya wajib ada bubur ini, malah di zaman dolu2 bubur putih bubur merahlah yang menjadi keutaman pada setiap ulang tahun seseorang, kalau sekarang kita dengan birthday orang dolu2 inilah dia main menu waktu birthday

Terdapat dua cara membuatnya ada yang menggunakan beras biasa dan ada yang menggunakan beras pulut Untuk resipi ini saya menggunakan beras biasa. Kebetulan ada majlis akad nikah dan kebetulan untuk meraikan birthday blog saya yang ke 7 saya buat bubur ini. Lama juga la tidak makannya dan sekarang ini agak jarang dibuat nampaknya menu ini semakin pupus kalau tidak dihidupkan kembali.


Bubur Putih Bubur Merah

Yield: - lebih kurang 5 hidang


Bubur Putih Bubur Merah merupakan sejenis makanan tradisi masyarakat di Melaka terutamanya bagi masyarakat berketurunan Melayu dan Jawa. Makanan ini biasanya disajikan pada hari-hari tertentu seperti ulang tahun perkahwinan, hari lahir, majlis kenduri dan sebagainya.



  • 250 gram beras
  • 250 gram gula merah
  • 500 gram santan
  • 2 helai daun pandan
  • Garam secukupnya


Cara membuat

  1. Tanak pulut atau beras dengan secukup air hingga kembang dan masukkan daun pandan Masukkan santan kelapa, masak dan kacau sehingga sebati dan asingkan lima senduk pulut ke dalam mangkuk lain dan tambah garam ke dalamnya.
  2. Masukkan gula melaka ke dalam bubur yang selebihnya dan kacau sehingga rata. Jika kurang manis tambahkan sedikit gula pasir.
  3. Apabila sudah masak, sendukkan bubur pulut merah ke dalam mangkuk dan senduk sedikit bubur pulut putih bubuh di atasnya (tengah-tengah).

RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN. BLOGSPOT.COM
All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe.


Thank  You.-

3 comments:

Unknown said...

Nice blog. Boleh pergi jauh ni. Teruskan lagi dengan blog tentang tradisi dan budaya orang lama.

Ana Rahman said...

kak duk kat mana ni....? nak order...0195583770

Unknown said...

harga 1bekas berapa?

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...