Pages

Sunday, December 29, 2013

ASAM PEDAS AYAM LADA HITAM


Asam pedas paling nikmat kalau dapat dihirup....untuk itu asam pedasnya mesti kena sedap..mesti kena cukup rasa..pedasnya..masamnya...dan manisnya...Saya bab asam pedas memang cerewet...kalau tidak menepati rasa saya,saya tinggal begitu aje. Asam pedas paling sedap yang saya makan dan sehingga hari ini tidak dapat ditandingi ialah asam pedas arwah emak saudara saya...memang boleh hirup seperiuk. Bahan-bahanya digiling..jadi ia tidak terlalu halus dan tidak terlalu kasar...rasanya memang lain dari yang kita blend.

Untuk asam pedas ayam..biasanya saya tidak meletakkan daun kesum..kerana saya lebih suka rasa serai dan daun limau..aromanya lain dari asam pedas biasa. Kentang menambahkan kelazatan masakan ini.

Asam Pedas Ayam

1 ekor ayam potong kecil
3 batang serai di titik
5 helai daun limau purut  disiat-siat
1 sdb jintan hitam ditumbuk kasar
1 senduk minyak masak
4 biji kentang dibelah 4
asam jawa sebesar bola ping pong atau ikut rasa -gaul dengan air

Bahan giling
29 tangkai cili kering
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1'belacan
2"halia

Blend semua bahan dan letak sebelah

Bahan Tumis

5 ulas bawang putih
7 ulas bawang merah

Dihiris halus

Cara membuatnya

  1. Panaskan minyak
  2. Tumis bahan tumis..sehingga kekuningan
  3. Masukkan bahan blend dan lada hitam serai
  4. Tumis sehingga gareng dan masukkan air lebih kurang 500 ml atau 1 litre dan aun limau
  5. Masukkan ayam dan kentang dan renehkan sehingga ayam empuk
  6. Masukkan air asam jawa..garam secukup rasa dan perisa sedikit.reneh sehingga naik minyak dan masak...tambah air jika ingin berkuah lagi
  7. Sedia dihidang


© PATYSKITCHEN. All images & content are copyright protected. Please do not use my images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write 

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...