Pages

Saturday, June 21, 2014

EGG BENEDICT - AN IDEAL WAY TO BEGIN AN INDULGENT WEEKEND


Biasanya egg benedict sedap dimakan bersama, bacon, ham dan english muffins...tapi kalau semuanya tak ada apa yang ada pun memadai. Saya cuma guna roti wholemeal bakar dan brocoli celur. Cukup sedap apabila brocoli tu dicicah dengan sos Hollandaise.

3 perkara penting membuat egg benedict ini ilah poach eggs dan sos Hollandaise. Untuk mendapat poach eggs yang cantik ada tekniknya. Jangan guna air mendidih. Se-elok-eloknya adalah simmering water...air panas yang tidak mendidih. Air diletak sedikit cuka, telur dipecahkan ke dalam mangkok kecil dahulu, sebelum masukkan telur, putar-putarkan air dalam periuk, ini membolehkan bila telurnya masuk, telur akan mengikut putaran air dan menjadi bulat cantik. Biarkan seketika dan angkat.

Hollandaise sos pul cukup senang membuatnya, mentega cair dipukul bersama kuning telur dalam double boiler sehingga menjadi sos pekat. Sedap sos ni.

Perkara ketika penting dalam membuat egg benedict ini ialah masa..kerana sos kalau sudah sejuk sudah tidak enak..so kita kena pandai adjust masa..seloknya sediakan ham, bacon dulu, buat poach eggs bakar roti serentak sos..terus hidang - awesome !!!!!





Egg Benedict
POACHED EGGS - click here to learn the technique 
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2450/gordons-eggs-benedict



HOLLNDISE SAUCE - click here for the recipe- http://norecipes.com/recipe/eggs-benedict-recipe



Notes
Adapted from 

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...