Pages

Sunday, January 29, 2012

BINGKA LABU / PUMPKIN KUIH


I was supposed to post this yesterday, but haven't got the time to do so, so let's start with the Pumpkin cake first before we move on to today's breakfast. What I love about pumpkin is that it is versatile..you can make anything with pumpkins, from cake, scones, pancakes, biscuits, soups, main dish, steamed cake, parcel kuih...etc...the list goes on and on..so you don't have to worry if you are stuck with pumpkin at home. This bingka Labu or pumpkin is a local kuih that at norm cook using charcoal top and bottom layer. Simple process just blend in everything and bake. It's sweet and creamy and perfect as tea time or breakfast menu.

N3 Bingka Labu ini dah tersadai sejak semalam, saya memang tidak berkesempatan langsung untuk mengadap komputer semalam...biasanya saya akan duduk mengadap komputer ini tengah-tengah malam tapi semalam mungkin sebab makan ubat kut saya knock out habis..alih..alih dah subuh..bangun solat dan siap sarapan semua barulahlah boleh mengadap komputer dan baca paper hari ini. Bingka labu ini sudah lama saya buat cuba setiap yang saya buat kena tunggu giliranya. Biasanya saya kumpulan hasil masakan saya dalam folder minggun minggu. Jadi sebelum saya terlepas pandang baik saya muatkan dia dulu. Bingka mudah yang memerlukan kita blend semua bahan dan bakar. Cukup lemak...mau tak guna 5 biji telur, santan susu pekat dan labu. Memang sesuailah kalau yang minat makanan manis. Bakar pakai oven aje..tak da nya naka pakai arang lagi..tetapi kalau boleh gunakan method lama tu lagi bagus. Sedap dan sesuai buat sajian petang atau sarapan pagi.

Next Post - Breakfast Menu

4 comments:

ady said...

as-salam kak Paty
sedapnye pagi2 tgk Bingka Labu kak Paty ni..lagi sedap kalau dapat rasa sepotong ..

Nazrah said...

Salam Kak Paty..baru berkesempatan jalan jalan kat sini..ye la..sama plak kita hari ini buat bingka Labu.. memang sedap kan kak...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Ady kita tukar dengan talam ANC

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Naz anything about labu memang akak suka...lemak kan

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...