Pages

Tuesday, February 17, 2015

SIMPLE POACHED SALMON


Ikan salmon paling sedap masaknya ialah dengan grill atau poach. Biasanya kalau poach salmon air yang digunakan tidak perlu banyak dan paling sesuai menggunakan kuali leper supaya mudah dialihkan. Ikan ini memang mahal sejuring diatas bernilai RM15...memang kalau hendak makan dirumah tidak berbaloi. Saya kalau berhajat hendak makan salmon saya lebih senang makan di IKEA..murah lagi sedap. Saya buat salmon ini pun kebetulan ada tempahan lunch dari sebuah corporate, jadi saya selitkan sedikit buat makan keluarga.

Kalau disearch resipi salmon di net, kebanyakkan reispinya menggunakan wine, tapi saya gantikan wine dengan  air stok ayam...Menu salmon ini sedap dimakan dengan dill sos berserta perahan lemon.



Simple Poached Salmon



  • 2 - 3 keping salmon
  • 2 ulas bawang putih dititik
  • 2-3 hiris lemon
  • garam secukup rasa
  • 1/2 cawan stok ayam

Cara Menyediakannya

  1. Menggunakan kuali leper
  2. Masukkan stok ayam, bawang putih dan hirisan lemon
  3. Renehkan
  4. Perlahan-lahan masukkan ikan salmon kulit dibawah.
  5. Biar 5 - 10 minit  baru dibalikkan
  6. Masak sehingga salmon berubah warna
  7. Angkat dan hidang bersama dill sauce 

Recipe Source :- PATYSKITCHEN

@PATYSKITCHEN, all images & content are copyright protected. please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in yotur own words, or simply link back to this post for the recipe. Thank You

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...