Pages

Wednesday, January 18, 2017

POORI BREAD WITH POTATO BHAJI / ROTI POORI


Breakfast menu yang paling saya sukai. Kerap kali kalau membuatnya, saya akan skip nasi dan makan ini berulang-ulang..ha..ha. Saya sudah membuat 2 - 3 entry tentang roti poori ini tetapi kali ini saya mengguna resipi lain, resipi versi poori menggunakan yeast. Biasanya saya menggunakan resipi authentic India tapi kali ini mungkin resipi orang Melayu yang diolah mengguna yeast

Mula-mula agak was-was tapi  bila melihat roti mengembang cantik masa digoreng makanya saya merasa leka. Cantik naiknya dan rasa tidak lari dari poori original. Untuk potato Bhaji saya kekal dengan resipi saya.



Poori dan Potat Bhaji

    • 2 cawan tepung gandum*
    • 1sdt yis kering brand mauripan*
    • 1sdt gula*
    • 3sdb minyak masak*
    • 1/2 sdt garam*
    • 3/4 cawan air panas


    Cara-caranya

    1. Campurkan kesemua bahan bertanda *. Gaul rata hingga berderai-derai
    2. Masukkan air panas dan uli selama 3-5 minit. Saya uli dengan tangan je.. tapi doh rasa panas sikit la.. hehe
    3. Bulat-bulatkan sebesar bola ping pong
    4. Peram selama 30 minit di dalam bekas bertutup
    5. Panaskan minyak masak dengan api sederhana
    6. Gelekkan doh yang dibentuk bola pingpong tadi. saya taburkan sedikit tepung gandum diatas tempat gelek supaya tak melekat. 2-3kali gelek je dah cukup pastu terus masuk dalam kuali. Goreng satu-satu. Sambil tu siram-siramkan minyak pada roti hingga kembung dan balik-balikkan.

    Potato Bhaji
    • 6 biji kentang dipotong dadu dan rebus
    • 1 biji bawang besar dicincang halus 
    • 2 biji cili hijau dihiris nipis 
    • 1 sdt biji sawi 
    • 1/2 sdt serbuk kunyit 
    • 2 tangkai daun kari 
    • 3 ulas bawng putih ditumbuk bersama halia 1" halia ditumbuk 
    • 2 sdb minyak masak sedikit asafoetida garam secukup rasa 


    Cara menyediakannya 
    1. Lecek separuh kentang dan letak sebelah Panakan minyak dan masukkan biji sawi goreng sehingga meletup-letup Maukkan daun kari dan bawang besar dan biar sehingga bawang besar layu. 
    2. Masukkan bawang putih, serbuk kunyit dan halia tumbuk Biar seketika sehingga naik baunya 
    3. Masukkan 1/2 cawan air dan kentang yang dilecek 
    4. Masukkan garam dan asafoetida Akhir sekali masukkan cili hijau dan kentang rebus tadi Balik-balikkan sehingga semua rata dan berpalut dan angkat

     Notes


    RECIPE SOURCE:  Patyskitchen.blogspot.com
    All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you wa
    nt to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the


    No comments:

    You Might Also Like These

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...