Pages

Monday, November 20, 2017

KOONINGSKROON


Jika anda pernah google blog dari teman-teman dari tanah seberang, pastinya akan terserempak dengan KONINGSKROON ini. Ianya cukup popular di sana makanya saya jadi penasaran untuk mencubanya. Namanya agak pelik dan saya cuba google untuk mendapatkan namanya tetapi kurang berhasil, pada firasan saya mungkin namanya dari bahasa Belanda yang pernah menjajahi Indonesia seketika dahulu.

Koningskroon ini lebih kurang macam lapis Surabaya yang banyak menggunakan kuning telur. Tektur keknya embut seperti kek span. Kek ini dilapisi dengan hirisan buah prunes dan jem Kek enak ini sesuai buat menyambut hari raya, majlis atau pun buat minum petang



Koningskroon

Yield: - lebih kurang 1 loyang 8"
Kek Lapis prunes yang lembut dan sedap. Tektur kek seperti kek span dan popular di Indonesia

  • 12 kuning telur
  • 2 putih telur
  • 120 gram gula pasir
  • 65 gram tepung protein sedang
  • 10 gram tepung jagung
  • 15 gram susu tepung
  • 135 gram mentega asin
  • 1 sdb susu pekat manis
  • 12 buah prunes, hiris nipis
  • 50 gram jem
Cara membuat :

  1. Susun prunes (step) di dasar satu loyang 24x12x4 cm yang dialas kertas roti, dan dioles margarin.
  2. Pukul telur bersama gula pasir sampai mengembang. Tambahkan tepung, tepung agung dan susu tepung sambil diayak dan dikacau rata.
  3. Cairkan mentega. Tambahkan susu pekat manis. Aduk rata. Tuang ke dalam adonan telur sedikit demi sedikit sambil diaduk rata.
  4. Tuang sebagian ke dalam loyang 24x12x4 cm  yang dioles margarin dan dialas kertas roti. Satu bagian adonan lagi dituang ke dalam loyang yang berisi prunes.
  5. Oven dengan api bawah suhu 190 derajat Celsius 25 minit sampai matang.
  6. Ambil sekeping cake. Oleskan jem. Tutup dengan cake lain. Padatkan. 


RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN. BLOGSPOT.COM
All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe.


Thank  You.-

2 comments:

adda syuhada said...

sedapnyer...

Susan said...

I have added and shared your site to my internet based life records to send individuals back to your webpage since I am certain they will discover it incredibly supportive as well. Find out today's Celebrity birthdays and discover who shares your birthday. We make it simple and entertaining to learn about celebrities.

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...