Pages

Tuesday, November 17, 2015

LEMON PEPPERMINT MERINGUE COOKIES


Entah kenape saya suka sekali kalau dapat order membuat meringue cookies Suka sangat tenguk ia selepas bake, comel sekali. Meringue cookies menggunakan resipi basic cuma kali ini saya warnakan kuning dan hijau mengikut tema yang dikehendaki customer. Untuk meringue kuning saya masukkan perisa lemon, manakala yang hijau saya masukkan perisa peppermint  Ada saya biarkan begitu aje dan ada yang saya takupkan dengan cokolat ganache Meringue ini sesuai dijadikan wedding favor atau door gift.





Lemon Peppermint Meringue Cookies

  • 4 biji putih telur
  • 100 g gula ising
  • 240 g gula pasir
  • 1 sdb tepung jagung
  • 1 sdt cuka
  • chocolate ganache secukupnya
  • perwarna lemon dan perisa lemon
  • perwarna hijau dan peria peppermint
    Cara Menyediakannya


    1. Putih telur disatukan dengan gula pasir dan dibuat duble boiler sehingga gula hancur
    2. Alihkan ke mangkok mixer dan pukul sehingga soft peak, bertanduk
    3. Masukkam gula ising sedikit demi sedikit sambil dipukul
    4. Masukkan tepung jagung dan cuka sambil dikaup rata
    5. Panaskan oven ke 100 C
    6. Adunan dimasukkan ke dalam piping beg menggunakan nozel pilihan
    7. Pipe keatas dulang pembakar yang diletakkan parcement paper
    8. Bakar selama 1 1/2 - 2 jam atau sehingga meringue kelihatan kering
    9. Biarkan meringue sejuk di dalam oven ekurang-kurangnya 1 jam dan baru dikeluarkan
    10. Celup bahagian bawah dengan chocolate ganache

    Notes


    RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN 
    All images & content are copyright protected. Please do not use our images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe. Thank  You.

    1 comment:

    Unknown said...

    lucu sekai kue - kuenya ...
    saya jadi tertarik untuk membuatnya !!

    http://bit.ly/210LBmH

    You Might Also Like These

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...