Pages

Tuesday, December 27, 2011

ANNA OLSON WHITE CHOCOLATE BROWNIES


I'm glad I finally made this. The moment I saw this on SUGAR , Anna Olson TV program, I've book marked it and waiting for the right time to experiment this heavenly white chocolate brownies.  I can definitely say that the white chocolate flavor was practically undetectable.  Cranberry was the prominent flavor in this brownie.  This balance up the white chocolate sweetness, so you find this as sweet and sour brownies. If you don't like sourish taste of cranberry you can substitute it with chocolate chips or raisin. The texture was like cake. I'm glad I tried this blondie!!!!

Print Friendly and PDF
ANNA OLSON WHITE CHOCOLATE BROWNIES
1/3 cup unsalted butter, cut into pieces / 1/3 cawan mentega dipotong kube
6 ounces white chocolate, chopped / 6 oz chocolate masakan putih
2 unit egg / 2 biji telur
1 cup sugar / 1 cawan gula
2 teaspoons vanilla / 2 sdt vanila
1 cup all purpose flour / 1 cawan tepung
1/2 teaspoon baking powder / 1/2 sdt baking powder
1/4 teaspoon salt / 1/4 sdt garam
1/4 cup dried cranberries / 1/4 cawan cranberry kering (boleh digantikan dengan chocolate chips)
1/2 cup walnut pieces, (optional), lightly toasted / 1/2 cawan kacang walnut (boleh ditinggalkan kalau tidak suka / 
unit icing sugar, for dusting / gula ising untuk taburan atas

Directions

Preheat oven to 350 F.
Butter and line a 9-inch square baking pan with parchment./ Panaskan oven pada suhu 350 F dan sapukan mentega pada loyang pembakar 9"

Over a pot of simmering water, melt butter halfway. Add white chocolate and stir until melted. Allow to cool to room temperature./ Cairkan cokolate putih.

In a mixer fitted with the whisk attachment (or with an electric mixer), whip eggs, sugar and vanilla until pale and thick. Reduce speed to medium and add chocolate mixture./ Pukul gula, telur dan vanilla sehingga gebu.

In a separate bowl, sift together flour, baking powder and salt and stir into egg mixture, by hand. Stir in dried cranberries and walnuts and spoon into prepared pan./ Dalam mangkok yang berasingan ayak tepung, baking powder dan garam, kemudian masukkan adunan telur tadi. Gaul rata dan masukkan cranberry dan walnut.

Bake 45 minutes. / Bakar selama 45 minit.

To Assemble
Allow to cool completely before cutting and dust with icing sugar. Brownies will keep for 4-6 days in an airtight container. / Sejukan sebelum dipotong dan ayak gula ising di atasnya. Brownies ini tahan 4-6 hari jika disimpan dalam bekas yang bertutup.



Dah lama saya dendam dengan white chocolate brownies...ini cinta pandang pertama...apabila melihat Anna Olson membuatnya dalam rancangan SUGAR. Saya cuma menunggu saat dan tika yang sesuai untuk membuatnya dan biasanya saat itu ialah masa anak-anak pulang bercuti...mana taknya kalau saya buat masa dia orang tak ada..pasti sugar level saya mendadak naik..saya ini pantang tenguk benda manis..lebih-lebih lagi kalau saya membaca ...mak aii boleh habis sebalang saya seorang aje.  Itu yang gerunya. Hajat tercapai masa cuti Christmas baru ini..pula tu ramai tetamu di rumah..geng-geng anak-anak saya ramai ermalam di rumah..masa..inilah saya buat...jadi saya punya alasan..kalau tidak anak-anak tidak begitu suka saya buat benda-benda manis ni..takut tulah...sugar level saya.

Mak aii...memang lemak dan sedap...sebab tu saya namakanya HEAVENLY WHITE CHOCOLATE BROWNIES ...tapi kalau hendakkan yang lebih sedap gunakan white chocolate yang berquality...tetapi kalau tak ada...white chocolate apa-apa aje pun boleh. Bestnya brownies ni kombinasi white chocolate yang manis dan cranberry kering yang masam  menjadikannya masam-masam manis....memang syok. Saya suka brownies..cuma slacknya brownies saya ini ter over baked. Kalau tidak mungkin nampak gebus sedikit macam brownies Anna Olson. Tektur brownies ni sama juga macam tektur chocolate brownies.

Next Post - Apam Soda


_________________________________________________________________________

2 comments:

mala said...

Salam kak paty, 1st time saya tengok white brownie. Interesting!

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Mala....macam-macam ada sekarang nie...hanya hendak dan tak hendak aje..tapi brownie ni memang best..hati2 masa membakar jangan jadi macam akak over baked pula

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...