Pages

Sunday, October 13, 2013

NYONYA BUTTER CAKE


Sedang mencari buttercake yang sedap ...tiba-tiba terserempak dengan I Love Cake dari Rahel - http://rahelcake.blogspot.com/,nampak menarik bahan yang sentiasa ada di almari dapur jadi saya terus cuba. Wah memang benar kata Rahel baunya semerbak harum satu rumah...bukan aje harum keknya juga lembut dan gebu. Oleh kerana kek ini terlalu simple saya hiaskan sedikit dengan buah-buahan. Ini kali kedua saya mencubanya..pertama kali saya buat untuk wedding cake tetapi nyata saya tidak dapat merasakanya...so kali ini kebetulan ada potluck jadi saya buat untuk test rasanya pula.

Bersesuaian dengan namanya buttercake maka, maka butter yang digunakan perlulah yang berkualiti.

4.7 from 207 reviews
Nyoya Buttercake
Prep time
Cook time
Total time

Ingredients
500g butter
400g castor sugar
8 biji telur gred A
500g tepung naik sendiri
8 sudu besar susu
2 tsp esen vanilla

Cara membuat:
1.Satukan gula dan butter dalam mangkuk adunan.Pukul sehingga kembang.
2.Tambahkan telur satu persatu.Pukul rata setiap kali menambah telur.
3.Masukkan tepung sedikit demi sedikit (3x).Putar perlahan sehingga rata.
4.Akhir sekali tambahkan susu dan esen vanilla.Gaul sebati.
5.Bakar dalam oven pada suhu 170'C selama 60 minit.




No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...